08.11.2016  |  Lager & distribution

Indspark: Fem varme tendenser inden for levering til dørtrinnet

Indhold fra partner Hvad er dette?

Læs om hvordan detailvirksomheder på fem områder kan skabe nye forretningsmuligheder i den vanskelige levering af varer til dørtrinnet.

Ifølge den amerikanske organisation National Retail Federations (NRF) publikation ”2016 Retail Holiday Planning Playbook” vil teknologi påvirke detailhandlens oplevelse af feriesæsonerne mere markant og på flere måder end tidligere år.

Vækst i forbrugerefterspørgsel i e-handelskanalerne vil presse driftssystemerne til privatlevering, og der vil derfor være et stigende behov for, at mere avancerede teknologier til privatleveringer kan understøtte driften. I et benchmark studie af detailkæder deler virksomhedsledere ud af deres erfaringer med og perspektiver på nøglemuligheder inden for levering til private hjem.

1) Harmonisering på tværs af kanaler
Fra elektronik til vin, redskaber, dagligvarer, boligudstyr og meget mere samt fra nationale til store regionale aktører er den én udfordring, som dominerer billedet for alle førende detailvirksomheder: Hvordan gør vi bedst mulig brug af avancerede løsninger til privatleveringer, så vi får harmoniseret leveringer på tværs af alle salgskanalerne?

Kompleksiteten i hjemmeleveringer er en af de største udfordringer for de fleste detailvirksomheder, og det gælder særligt for de virksomheder, der har mangfoldige leveringsmuligheder såsom private og dedikerede flåder, LTL (less than truckloads, små leveringer), regionale kurerer, leverandører etc.

Læs også: Bliver din forsyningskæde løftet eller bremset af it?

En gennemgående transportplatform gør det markant nemmere at opretholde gennemsigtigheden på tværs af de mange leveringsmåder. Gennemsigtigheden hjælper også til at understøtte den voksende tendens til drop ship operations, hvor kæder får varer leveret direkte fra leverandør til kunde. Førende detailvirksomheder kan med en fælles løsning til leveringer skabe den ønskede gennemsigtighed, der gør dem i stand til at foretage valg baseret på både nye ordrer og eksisterende ordrer, som skal leveres i det samme område. Detailvirksomheder kan både reducere leveringstid og omkostninger ved at gruppere ordrer logisk og uafhængigt af størrelse samt tilgængelige leveringsmuligheder.

2) Tidsintervaller
Leveringsinterval på en hel dag er stadig udbredt, men mange detailkæder eksperimenterer med smallere tidsintervaller på en halv dag, fire timer eller to timer. Det sker for at tilbyde kunderne flere valgmuligheder og højere service. Nogle detailkæder har endda succes med at tilbyde leveringsintervaller på én time. For mange er det de første spæde forsøg med at tilbyde andet end heldags-interval, og de er forsigtige med ikke at love mere end, de kan holde.

I nogle tilfælde tilbyder detaillister leveringsintervaller, der varierer fra en hel dag til flere måneder. Det er ikke alle produkter, som skal dække et behov om hurtig levering. Hvis din opvaskemaskine for eksempel bryder sammen, har de fleste behov for hurtig erstatning. Men hvis udskiftningen af opvaskemaskinen hænger sammen med en total renovering af hele køkkenet, så hænger behovet for levering sammen med det tidspunkt i renoveringsprocessen, hvor vaskemaskinen skal installeres, og det kan let være flere uger frem i tiden.

3) Målinger af leveringspræstationer
Målinger er en central del af enhver supply chain strategi, men eftersom privatleveringer har direkte berøring med slutkunden, er det ikke tilstrækkeligt at gøre brug af traditionelle leveringsmålinger. Der er også behov for måltal, der kan afspejle slutkundebehov og -tilfredsstillelse. Mange detaillister definerer elementær leveringssucces som ankomst inden for det lovede interval, og nogle få inkluderer, at leveringen også skal være fuldendt inden for intervallet. Denne tilgang forbedrer præstationer, men reducerer til gengæld leveringskapacitet.

Førende detaillister er begyndt at kombinere traditionelle leveringsmålinger (som fx til-tiden, komplet, kilometer per levering, leveringer per rute) med en eller anden form for forbrugerfokuseret målemetode som fx Net Promoter Score.

4) Gratis kontra betalt & merværdi-serviceydelser
En anden aktuel tendens inden for levering til dørtrinnet er diskussionen om gratis kontra betalt levering. Det lille ord ”kontra” er en del af forvirringen, fordi gratis og betalt ikke udelukker hinanden. Mange detailvirksomheder sætter en pris på levering til hjemmeadressen. De aktører, som tilbyder gratis levering, har typisk heldags-interval som den eneste valgmulighed. Andre aktører tilbyder gratis levering som en del af en kampagne, mens andre gør brug af gratis levering som virkemiddel i situationer med exceptionel intensiv konkurrence.

Nogle få førende detailvirksomheder har introduceret en premium prissætningsmodel på toppen af den gratis levering eller standardgebyr for levering i smalt interval. I undersøgelsen er 4-timers interval det billigste prissætningspunkt. Prisen for et 2-timers interval er det dobbelte. Undersøgelsen viser, at der helt klart er et kundesegment, som værdsætter sin egen tid så meget, at de er villige til at betale ekstra for et smallere interval. De voksende volumener for privatleveringer taget i betragtning er det ikke overraskende, at premium intervaller genererer to-cifrede million-omsætninger i pund.

Læs også: Fem parametre der giver lager- og logistikchefer mareridt

Merværdi-serviceydelser repræsenterer en anden stor potentiel kilde til meromsætning og mersalg af andre produkter. De mest anvendte ydelser i denne kategori er installation, hentning af produkt og returnering. Virksomheder prissætter ikke en standard over-dørtrinnet-levering, men prissætter til gengæld, hvis leveringen også inkluderer installationsopgaver såsom VVS-arbejde, tilslutning til el og konfigurationer. Dette område afslører samme tendens til at generere to-cifrede million-omsætninger i pund.

En sidste og vigtig pointe i undersøgelsen er, at premium og merværdi-ydelser ikke udelukker hinanden, og at nogle detailvirksomheder har succes med at eksekvere begge taktikker på samme tid.

5) Dynamisk kontra statisk bestilling
En dynamisk (i kontrast til statisk) bestillingsstrategi forandrer privatleveringsprocessen på fundamental vis, og teknologier, der understøtter denne type bestillingsprocesser, repræsenterer store potentialer for skabelsen af mere adrætte og omsætningsgenererende privatleveringsdrifter.

En dynamisk bestilling betyder, at forbrugeren får tilbudt smartere leveringsvalgmuligheder, der er baseret på adresse, produkt, serviceydelser, leveringskapacitet, ordrer allerede i bestillingssystemet samt detailvirksomhedens præferencer og flaskehals i forretningssystemet. Statisk bestilling betyder, at forbrugeren får valgmuligheder, der er baseret på et på forhånd fastlagt antal leveringer i et givent område (som fx postnummer) eller en standard leveringstid (fx køb i dag med levering i morgen, heldags-interval). Ingen af de sidstnævnte tager højde for eksisterende leveringsplaner eller den aktuelle kapacitet.

Om skribenten

Lars Persson er i dag nordisk salgsdirektør for Descartes Systems Group og har en mangeårig baggrund fra lederstillinger i en lang række leverandører af supply chain teknologiske løsninger.

Dynamisk bestilling forstår leveringsnetværkets kapabilitet og den eksisterende ordrebog, og systemet behøver derfor ikke basere sine kalkulationer på gennemsnitstal eller estimater for at producere aftaler eller planlægge leveringsservices i løbet af salgsprocessen. De detailvirksomheder, der i undersøgelsen med succes gør brug af både smalle intervaller og premium leveringsservices, anvender dynamisk bestilling. Dynamisk bestilling gør det også muligt for virksomheden at styre leveringstilbuddene, der bliver tilbudt hver enkelt kunde, på en sådan måde, at de minimerer omkostninger – frem for at tage imod en ordre og efterfølgende tage stilling til, hvordan og i hvilken grad virksomheden skal og kan leve op til det lovede.

Det dynamiske bestillingskoncept er også vigtigt for to kilder til forbedring af detailvirksomheders kundeloyalitet samt top- og bundlinje, nemlig: Differentierede serviceniveauer og dynamisk prissætning.

Disse to kilder er i dag stort set uudnyttede. I dag eksekverer virksomheder generelt alle privatleveringer på samme måde. Det betyder, at både de lønsomme og gode kunder samt de knap så gode og lønsomme kunder modtager samme serviceniveau. Det er klart i modstrid med de fleste loyalitetsprogrammer. Dynamisk bestilling en effektiv metode til at ”forkæle” A-kunder, mens C-kunder får tilbudt de mest omkostningsøkonomiske leveringsmuligheder.

Læs også: Sådan gør du ABC klassificering endnu bedre

Leveringspriser er også typisk statiske afhængig af servicetype. Dette område repræsenterer også en uudnyttet mulighed, eftersom dynamisk prissætning af kapacitet i dag er en reel mulighed og allerede bliver praktiseret af virksomheder som Uber og luftfartsselskaber. Denne tilgang kan ikke anvendes af alle typer detailvirksomheder, men mange vil have stor fordel af at kunne tilbyde kunden valgmuligheder baseret på tidspunkt på dagen eller dag i ugen. Det kan både forbedre kundetilfredshed, reducere omkostninger og udjævne kapacitetsbelastning.

Disse fem strategier hjælper virksomheder til at vende privatleveringer fra at være et passiv for forretningen til at blive en kundevendt konkurrenceparameter, der adskiller vindere fra tabere. Hvordan bidrager din brug af avanceret teknologi til at understøtte privatleveringer?

Mere fra Descartes

Descartes

www.descartes.com

Descartes hjælper kunder over hele verden gennem løsninger der giver dem adgang til beslutningsstøtte - inden for strategisk ruteplanlægning, transportoptimering og toldhåndtering - som er nødvendig for at sikre fuld synlighed og automatisering i hele forsyningskæden. Descartes løsninger anvendes til planlægning, sporing og opf…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere