02.09.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Fælles fodslag

Ifølge professor Jan Stentoft fra Syddansk Universitet bør initiativet til at skabe et fælles fodslag i en virksomhed og med kunder samt leverandører ligge hos de supply chain professionelle. Dog kan der være flere udfordringer ved at føre det ud i praksis. Det skriver redaktør Poul Breil-Hansen.

Supply chain professionelle har initiativpligten til at skabe fælles fodslag i en virksomhed og med kunder samt leverandører. Det mener professor Jan Stentoft fra Syddansk Universitet, og det uddyber han i gæsteartiklen ”Supply chain management kræver flere ekstroverte profiler” i september-udgaven af magasinet SCM & Logistik. Han mener ikke, at disciplinen SCM er i mål med den opgave endnu, men at der stadig er udfordringer med det i praksis.

Læs også: Supply chain arkitektur

Men hvad skal der til for at skabe fælles fodslag? Stentoft peger selv på dårlig kommunikation og lav forståelse for forsyningskædebegrebet som barrierer. Han mener, mange supply chain folk er for tekniske, når de skal forklare, hvordan supply chain bidrager til cash flow, working capital, mersalg og bedre produkter. Deres forklaringer bliver ikke forstået af salg, produktudvikling, økonomi etc., og det hæmmer supply chain funktionens arbejde.

Professorerne Martin Christopher og Richard Wilding fra Cranfield School of Management har udviklet og formidlet en model med I- og T-formede kompetencer. ”De fleste virksomheder er struktureret i siloer, og det er en alvorlig barriere for ledelse af forsyningskæden. Det skaber medarbejdere, der er I-formede. Det er mennesker, der i overført betydning står med hænderne tæt inde til kroppen og er orienterede mod sit eget lille hjørne af verden”, fortæller Richard Wilding.

I-formede medarbejdere forstår kun deres egen funktion, mens T-formede medarbejdere forstår egen funktion OG den proces eller værdistrøm, de er en del af. T-formede medarbejdere er vigtige for alle funktioner i en virksomhed, men de er særligt vigtige for supply chain funktionen, som netop har det som en kerneopgave at ”skabe fælles fodslag” og bygge broer mellem funktioner og virksomheder.

Hvis en virksomhed skal have succes i nutidens og fremtidens marked, har virksomheden brug for mange T-formede medarbejdere og få I-formede medarbejdere. T-formede medarbejdere er nødvendigvis stærke til relationer og kommunikation, ellers kan de ikke indgå i sammenhæng og proces med andre dele af organisationen eller dele af andre virksomheder. Men man får ikke bare T-formede medarbejdere, fordi man siger, man gerne vil have det. Det kræver en seriøs indsats inden for kompetenceudvikling og forandringsledelse.

TWI- og forandringseksperten John Vellema samt Widex’ VP supply chain Gustaf Høskuldsson er inde på de samme tanker i forskellige artikler i september-udgaven af magasinet SCM & Logistik.

Læs også: Sexy supply chain

John Vellema mener ikke kun, at supply chain folk skal være gode til at kommunikere, han mener også, at de lige som resten af virksomheden skal blive bedre til at forstå og håndter de følelsesmæssige reaktioner, der altid opstår, når en organisation skal forandre sig:

”Vi får ikke øje på følelserne, vi får ikke håndteret dem, og vi får derfor ikke følelserne med som en ”medspiller” i forandringen. Der sker det stik modsatte, følelserne bliver til en modspiller for forandringen, en skjult men meget stærk og magtfuld modspiller, der kan stå i vejen for stort set hvad som helst”.

Gustaf Høskuldsson peger på, at det er Widex’ arbejde med organisationskultur og medarbejdernes personlige udvikling, der er nøglen til at få strategien ført ud i praksis.

Hvordan er det hos jer? Er opgaven med at skabe fælles fodslag en primær opgave i jeres supply chain funktion?

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere