15.09.2016  |  Branchenyt

Et kig på fremtidens forsyningskæde

Teknologi, data, forandringer og planlægning af alt det rundt om var blandt de centrale emner ved sidste uges Supply Chain Conference i Stockholm.

"Supply Chains of Tomorrow" var overskriften på den konference, softwarevirksomheden Optilon i sidste uge indbød til i Stockholm. På gæstelisten stod, udover SCM.dk, high level-repræsentanter fra logistikindustrien i Norden og det øvrige Europa, og de fik en interessant dag i de historiske rammer hos fotomuseet Fotografiska på Stadsgårdskajen, centralt i den svenske hovedstad.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Museet er således indrettet i et gammelt told- og pakhus fra starten af 1900-tallet, og dermed fik de godt 200 deltagere ved det fuldt bookede arrangement lejlighed til at diskutere fremtidsperspektiver med fortiden som indpakning.

Programmet var bygget op af fire taler fra hovedscenen og tre breakout-sessioner, alle med forskellige internationale virksomheder som oplægsholdere. Konferencens hovednavn var head of machine learning hos Uber, danske Danny Lange. Ham fik SCM.dk en eksklusiv snak med, som du kan se frem til at læse om her på sitet inden for den nærmeste fremtid.

Forstadsrobotter og bred produktrække
Dagens første keynote blev leveret af medgrundlægger af Starship Technologies, Ahti Heinla, der præsenterede selskabets små leveringsrobotter på samme vis, som hans kollega Allan Martinson gjorde ved Nordic Delivery Conference i København i juni. Som nyt i forhold til det fremviste han også den nyudviklede Robovan, der skal bringe robotterne ud i lokalområderne, hvor de skal operere.

I højere grad end tidligere har Starship tilsyneladende lagt sig fast på, at robotternes naturlige habitat bliver de mindre trafikerede og bebyggelsesmæssigt ’flade’ – og dermed også mindre komplicerede – forstæder, hvor man allerede er i gang flere steder.

"Det her er et koncept, der er i drift – ikke et forsøg, der først vil se dagens lys om adskillige år, men noget, der leverer rigtige pakker as we speak. Det foregår i de mindre urbane områder og indtil videre ledsaget af observatører, men inden længe kan robotterne køre selv, og det ser vi meget frem til", fortalte Heinla.

Han blev afløst på scenen af supply chain director for The Absolut Company, Peter Neiderud, der berettede om de mange udfordringer, hans team løbende bliver konfronteret med, når der bliver udviklet nye produkter, der skal håndteres forskelligt.

"Vores product range er efterhånden ret stor, samtidig med at mange af typer kun bliver produceret i forholdsvis små mængder. Så det stiller en del krav til vores setup, både i forhold til produktion, pakning og levering. Her spiller moderne teknologi og specielt automation en stor rolle"”, sagde Peter Neiderud.

Danone i Rusland tumler med nogle af de samme udfordringer. Markedet er enormt, både geografisk og målt på salg, og det giver mejeriproducenten en del overvejelser i forhold til at få kæderne til at hænge sammen.

"Forecasting spiller en stor rolle for os, og vi vil helst gøre det så tæt på markedet som muligt. Det kræver et tæt strategisk samarbejde med vores kunder, men det er noget vi kæmper lidt med, fordi der i høj grad mangler transperans i retailledet sammenlignet med det vestlige Europa", sagde virksomhedens Supply Chain Director, Aleksey Kolotnikov.

Software tillader datadrevne beslutninger
Fra Coloplast fortalte project manager for supply chain strategy og development, Jan Pedersen, ved en af sessionerne om de mange opgaver knyttet til den opskalering af sin produktion, den danske virksomhed er i gang med i disse år, og som man i høj grad faciliterer via computersimuleringer med software fra bl.a. Optilon.

Den tråd samlede dagens næstsidste taler på hovedscenen, European Inventory Manager fra Harley Davidson, Simon Jolliffe, op med et oplæg omkring hvordan det nærmest legendariske motorcykelbrand håndterer sin produktions- og reservedelscyklus i Europa.

"Gennem den seneste tid har vi hævet vores stockingniveau fra 14.000 til 18.000 SKUs, ligesom vi øge vores sæsonbaserede indkøb – vi sælger langt flest motorcykler i sommerhalvåret – fra producenterne, som i dag ligger på 80 procent, og efter planen skal ramme 100 inden for de næste par år. Disse strategier er i høj grad baseret på datadrevne beslutninger, som er noget, vi har stigende fokus på, specielt i min afdeling", fortalte han.

Læs også: Uber køber Otto

Netop håndteringen af de mange data relateret til indkøb, salg, produktion etc. var et af hovedemnerne for Ubers Danny Lange, som SCM.dk som nævnt fik en eksklusiv snak med. Interviewet vil være at finde her på siden inden længe.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere