01.10.2020  |  Planlægning

Er tiden inde til at modernisere dit lager?

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det bliver mere og mere vanskeligt at håndtere ordrer manuelt, når antallet af varer overstiger en vis mængde. Dette er et tegn på at det er på tide at overveje en automatisering af lagerprocesserne.

I stedet for at indføre nye teknologier ansætter mange virksomheder blot mere personale. Der er dog en bedre løsning til at anvende ressourcerne mere effektivt og således optimere lagerprocesserne. Hvis du er ude efter fremgang for din virksomhed, er det bedst at implementere automatiserede systemer allerede nu. Det kan være en god idé at starte med conveyorsystemer. I denne artikel vil vi gerne fortælle dig, hvad man skal starte med og hvordan man kan automatisere sine lagerprocesser. 

Hvordan kan conveyorsystemer gøre lagerprocesser mere effektive?

Flere undersøgelser viser, at mere end 60 % af driftsomkostningerne på lageret stammer fra manuel ordreplukning. Dette er ikke så overraskende, når man tager den tid i betragtning, som personalet bruger på at køre eller gå rundt på lageret for at finde den rigtige vare. I det bedste scenarie med manuel plukning, plukker en medarbejder 100 ordrelinjer i timen. Yderligere ansættelse af personale vil ikke løse hastighedsproblemet, men vil bestemt øge arbejdsomkostningerne.

Conveyorsystemer er en vare-til-person-løsning, hvilket betyder, at beholdere (f.eks. lagerkasser eller papkasser) ankommer  til plukstationen med de nødvendige varer på rullebaner. I dette tilfælde er det ikke nødvendigt at transportere hver enkelt beholder gennem alle afhentningszoner. Plukning udføres stadig manuelt, men beholderen transporteres automatisk mellem de forskellige afhentningszoner og derefter til kontrol / pakkeområdet. Dette reducerer ordrehåndteringstiden markant.

På den måde kan du ved hjælp af halvautomatiske plukkesystemer øge antallet af plukkede ordrelinjer per time uden at ansætte mere personale.

Rullebaner eller et fuldautomatisk system?

Rullebaner kan være en del af den store fuldautomatiske lagerløsning. I denne artikel vil vi gerne tale mere om rullebaner som en halvautomatisk løsning, der hjælper med at øge produktivitet hos de mindre virksomheder og lagere.

Med hensyn til effektivitet giver det mening at vælge conveyorsystemer, når dit lager håndterer mere end 3.000 ordrelinjer i timen. I dette tilfælde er rullebaner en meget god løsning til at øge effektiviteten. Hvis antallet af ordrelinjer overstiger 10.000 i timen, anbefaler vi, at du overvejer at implementere en fuldautomatisk løsning. Her skal du også tænke langsigtet. Hvis man forventer stor fremtidig vækst, er det vigtigt at vælge en automatiseret løsning, der senere kan skaleres, så eksisterende lagerprocesser ikke går i stå i implementeringsfasen.

Hvordan vil det fungere for dig?

Lad os tage et eksempel.

På billedet , som du finder i toppen af artiklen, ser man plukkezoner med conveyorlinjer. Lagermedarbejdere lægger varerne fra reoler ned i kasser. Alle varer er indlagret i henhold til deres omsætningshastighed. Varer med høj omsætningshastighed betragtes som A-varer, der normalt placeres i gennemløbsreoler. Med gennemløbsreoler vil medarbejderne altid have det nødvendige produkt i nærheden uden at skulle gå rundt på lageret. Varer i B- og C-kategori har langsommere omsætningshastighed og opbevares derfor på hylder.

Et specielt conveyorsystem, der er placeret inde i gennemløbsreolerne, leverer beholdere med A-varer til de forskellige zoner for hurtig genopfyldning af plukkekanalerne.

Beholderne kører på rullebaner ud til arbejdsstationerne og derfra til kontrol- og ompakningsområderne. Efter at ordrerne er blevet pakket i papkasser, sendes de til den automatiske sorteringsconveyor.

Det er vigtigt, at hastigheden for ordreplukning og kontrol / pakning bliver synkroniseret. Normalt tager det længere tid at komme igennem et kontrol- / pakkeområde end det tager at plukke en ordre. Det betyder, at en medarbejder i plukkeområdet behandler ordrer hurtigere og kan håndtere mere end én zone.

Det er også muligt at plukke ordrer direkte i plast- eller papkasser fra de forreste reoler, hvor de palleterede varer opbevares. For at gøre dette skal der etableres en ekstra ​​rullebane, der er forbundet til det primære conveyorsystem.

Har dit lager brug for et conveyorsystem?

Conveyorsystemer kræver en betydelig investering, så du skal være sikker på deres rentabilitet, før du implementerer dem. Hvis du samtidig foretager en langsigtet analyse, kan den vise, at det er dyrere at ansætte ekstra lagerpersonale end at installere en halv - eller fuldautomatisk løsning én gang for alle. Under alle omstændigheder er det dit valg.

Hvis du planlægger en automatisering af lagerprocesserne, kan vores eksperter fra SSI SCHÄFER hjælpe dig med at vurdere dine muligheder og foreslå den løsning, der passer til lige netop dit behov.

Mere fra SSI SCHÄFER

SSI SCHÄFER

https://www.ssi-schaefer.com/da-dk

SSI SCHÄFER designer, udvikler og producerer løsninger til lagerbygninger, distributionscentre, fabrikker, værksteder samt kontorer. Virksomhedens portefølje omfatter manuelle og automatiserede løsninger til lagring, pluk og sortering, løsninger inden for conveyorsystemer, samt teknologier til affaldshåndtering. Samtidig er SSI SCHÄFER også e…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere