22.11.2016  |  Sourcing

Indspark: Er disruption af indkøb på vej?

Den megen snak om disruption dækker over en ny strategilogik. En rutineret indkøbsleder undersøger her, hvad den nye logik betyder for indkøbsfunktionen.

Vi ser igen og igen, at evnen til at lede en virksomhed, udvikle kvalitetsprodukter og opbygge anerkendte brands ikke er nok for at ramme toppen. ”Disruption” er ordet, der bliver brugt som forklaring. Det er på alles læber og vil formentlig blive årets business-term.

Det store spørgsmål for indkøbsfolk er: Skal sourcing og procurement skulle tage disruption seriøst for at forebygge at blive disrupted – og hvordan skal det så foregå?

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvad er disruption?
Clayton M. Christensen beskriver disruption på følgende måde: ”En proces som gør en mindre virksomhed med små ressourcer i stand til på succesfuld vis at udfordre større veletablerede virksomheder. Det sker specifikt ved, at når de veletablerede virksomheder fokuserer på at forbedre produkter og serviceydelser for deres mest krævende – og som regel også mest profitable – kunder, ender de med at overservicere nogle kundesegmenter og ignorere behovene hos andre segmenter”.

Oversat må det betyde, at der er en ny logik i strategi på spil. Virksomheder definerer typisk deres væsentligste konkurrenter som andre aktører inden for den samme branche, hvilket betyder aktører, der tilbyder produkter, som er i tæt familieskab.

Den nye logik går ud på, at vi på flere og flere markeder ser, at virksomheder begynder at konkurrere med aktører fra andre brancher og helt andre kategorier. Jeg siger dermed ikke, at branchen er irrelevant, jeg siger blot, at det ikke længere er tilstrækkeligt at holde øje med mulige konkurrenter fra egen branche.

Den nye logik indebærer også, at opnåede konkurrencefordele ikke nødvendigvis holder længe eftersom, de hurtigt kan blive kopieret eller udfordret af ny teknologi eller kunder, der aktivt søger alternativer.

Skal indkøb tage disruption seriøst?
Jeg vil foretrække at vende spørgsmålet rundt, så det lyder: Hvad vil der ske, hvis indkøb ikke tager spørgsmålet seriøst? Når en virksomhed har opnået en solid position i en branche, vil den typisk søge at optimere medarbejderressourcer, aktiver og systemer, så de understøtter den opnåede fordel. 

Men den nye logik indebærer, at en opnået styrkeposition aldrig er vedvarende, og en optimeringsstrategi giver derfor ikke mening. Virksomheder skal i stedet fokusere på at udnytte flygtige faktorer som dybe kunderelationer og evnen til at designe uerstattelige oplevelser på tværs af arenaer. Hvad er så indkøbsafdelingens rolle, hvis det ikke er optimering? Det er det store spørgsmål, som den nye strategilogik giver anledning til.

”Fremtidens indkøber vil blive målt på evnen til at bevæge sig fra fordel til fordel og forberede sig på de behov, fremtiden byder på”.

Alis Hemmingsen

Stort potentiale for indkøb
Indkøb har stadig en vital rolle at spille. Opskriften på at vinde i volatile og usikre miljøer er, at ledere fra alle dele af virksomhedens værdikæde skal lære, hvordan de ”udnytter kortvarige muligheder med tempo og beslutsomhed” (Rita McGrath; The end of Competitive Advantage, forord).

Samarbejde med alle typer af aktører, og deres villighed samt evne til at dele viden, vil være en afgørende nøgle til succesfuld udvikling og eksekvering af nye disruptive koncepter. Indkøbsafdelingen har en unik mulighed for at facilitere nye leverandørpartnerskaber, der vokser fra et rent fokus på omkostninger til fokus på tættere samarbejde og innovation.

Jeg tror på, at indkøbsafdelingers succes med mere innovationsorienterede leverandørrelationer kræver nye modeller til udvikling af relationer og samarbejde. Det vil også kræve, at indkøb bliver bedre til at integrere på tværs af organisationen.

I mange virksomheder er det typisk en udfordring at involvere leverandører i den tidlige fase af innovationsprocessen. Indkøbsfunktionen er sjældent i kontakt med de funktioner, de servicerer og de markeder, de er aktive på. De har sjældent indflydelse på nuancerne af forretningen og mangler derfor erfaring og autoritet. I mange virksomheder er indkøbsfunktionen desuden vant til, at ”innovation” er et internt anliggende, og at der derfor ikke foregår nogen form for samarbejde med eksterne parter med henblik på at levere innovation.

Evnen til at lære nyt
En opsummering af ovenstående pointer medfører markante implikationer for den måde, indkøbsprofessionelle bliver trænet, udviklet og anvendt på i fremtidens organisationer. Du vil formentlig ikke vide hvilke typer medarbejderprofiler, du har behov for. Det er præcis årsagen til, at indkøbsledere fremover skal gå efter evnen til at lære nye kompetencer, når de rekrutterer – og ikke efter eksisterende færdigheder.

Som indkøbsleder tror jeg på, at fremtidens indkøber vil blive målt på evnen til at bevæge sig fra fordel til fordel og forberede sig på de behov, fremtiden byder på.

Læs også: Projekt vil guide til ansvarlige indkøb

Det vil kræve et fleksibelt læringsmiljø. Det er tid til at kigge jeres indkøbsakademi efter i sømmene. Der er behov for en fleksibel løsning, hvor I kan træne medarbejderne i deres rolle og i, hvordan rollen spiller sammen med forretningsudfordringer og -strategi.

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Owner Collaboration Growers

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere