Engelske supermarkeder skærer i emballagen
Den britiske supermarkedskæde Tesco har sat sig et mål: i 2010 skal den samlede emballagemængde i kædens butikker være 25 % mindre.
Målsætningen fremsætter Tesco i sin corporate responsibility-rapport fra i år, og den skal nås gennem et aktivt og effektivt samarbejde med over 250 leverandører omkring mere end 3.600 emballagereduktionsinitiativer for både egne produkter og mærkevarer. Af over 3.000 initiativer omkring kædens egne produkter har Tesco allerede gennemført 2.000. Gennem at reducere fordærvelse og kassering af madvarer hjælper effektiv og ordentlig pakning med at mindske diverse emballageprodukters generelle aftryk på miljøet. I nogen lande fører dårlig eller ingen pakning til, at op imod 50 % af alle madvarer er blevet dårlige, inden de overhovedet når frem til forbrugeren. I England, hvor fødevarer pakkes bedre og mere effektivt, er det tilsvarende tal kun omkring 3 %.
Tescos initiativ, der også omfatter koncernens amerikanske kæde, Fresh and Easy, kommer i kølvandet på tilsvarende udmeldinger fra flere andre britiske supermarkeder. Sainsbury planlægger således at reducere i emballagen på morgenmadsprodukter, og Marks and Spencer har sat sig som mål, at vægten på al deres emballage, undtagen glas, skal nedbringes med 25 % inden 2012.