18.11.2013  |  Strategi & ledelse

Indspark: Engagement er nøglen til effektiv forandring

Indhold fra partner Hvad er dette?

Der er intet, der kan konkurrere med engagement og indre motivation, når virksomheder og organisationer skal forandre sig. Og det skal de hele tiden.

Vi skal forandre os i en helt anden takt og grad end, vi har været vant til. Men hvordan gør man det bedst og mest effektivt?

Læs også: Stort potentiale i kundeorienteret effektivisering

Der er groft sagt to tilgange, man som leder kan vælge imellem, når man skal drive en forandring i sin organisation, nemlig en tilgang, der fører til organisatorisk ”compliance” – til føjelighed - eller en tilgang der fører til ”commitment” – til engagement.

Vejen til føjelighed er, når lederen fortæller sin organisation, hvordan den nye tilstand skal fungere, og medarbejderne så efter bedste evne tilpasser sig den nye tilstand. Drivkraften for at føje sig vil ofte være en mere eller mindre udtalt frygt for konsekvenserne ved ikke at gøre det, og frygt har aldrig været i stand til at skabe ekstraordinært positive resultater.

Engagementstilgangen er, når lederen udviser forandringslederskab og i en bevidst tilrettelagt proces engagerer organisationen i en udforskning af, til hvad organisationen skal forandre sig og hvordan. Så organisationen får mulighed for at bidrage med sit bedste til skabelsen af sin egen fremtid.

Engagement skaber motivation
Den sidste tilgang har den fordel, at den giver folk mulighed for at melde sig ind i forandringsprocessen. Den kan skabe mening med forandringen for den enkelte og dermed motivation hos i hvert fald nogle medarbejdere eller ledere, som så bliver ildsjæle eller lokale forandringsledere.

Involveringen skaber et engagement, der kan frigøre overraskende store kræfter i form af passion og begejstring. Ildsjælene bliver ambassadører for forandringen, og det kan skabe et gennembrud for forandringsprocessen, som lige pludselig får vinger og bliver til en langtidsholdbar forandringsbølge, der virkelig kan rykke. Det er her de ekstraordinære resultater bliver skabt.

Et nyligt eksempel på en forandringstilgang med fokus på at skabe engagement har vi set i Energistyrelsen, som hen over 2012 og 2013 har gennemført et samskabende forløb med en sjældent set dyb og bred involvering af et meget stort antal interessenter i og udenfor organisationen med det formål at skabe størst muligt ejerskab til et katalog af initiativer, der kan indgå i en national energirenoveringsstrategi – det ser foreløbig ud til at betale sig tilbage i form af en meget bred opbakning til initiativkataloget.

Læs også: Forandringer løber ud i sandet

Hvordan skaber man så konkret engagement i forandringsprocesser? - Det er der ikke nogen enkel trylleformular for, men de fem nedenstående tiltag kan være en rigtig god start:

Om skribenten

Mikkel Eriksen er direktør i Valcon, redaktør af Børsens ledelseshåndbog ”Effektivitet & Produktivitet”, og har mange års erfaring som management konsulent med fokus på lean, procesoptimering, organisationsudvikling og forandringsledelse i både den private og den offentlige sektor.

Han er uddannet cand.silv. og har tidligere været ansat i Skov- og Naturstyrelsen og PA Consulting Group. 

  1. Skab et fælles billede af, hvad målet for forandringen er - det skal være så ambitiøst, at alle kan se, at ”dette når vi ikke ved business-as-usual”.
  2. Formuler en klar og forpligtende intention om at ville nå målet.
  3. Forstå hvad der må forandres for, at I kan komme i mål - er det nok med struktur, processer og systemer, eller skal der også ændres på tankesæt, adfærd og kultur?
  4. Skab en fælles forståelse for og forpligtelse til målet hos den leder- eller medarbejdergruppe, der skal gennemføre forandringen. Vigtigheden og betydningen for organisationen og den enkelte skal helt ind under huden.
  5. Forstå de menneskelige dynamikker, der sættes i spil i en forandring. Mød medarbejdere og ledere, hvor de er, og giv dem muligheder for at slippe det gamle, så de kan bidrage til at skabe det nye.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere