En lettere vej til at inddrage medarbejdere i procesoptimering
Daglige tavlemøder er gode, men hvad gør man med de tværgående processer? Det er svært at skabe samme nærhed, når nogle arbejder hjemme, andre er på farten og noget sker i administrationen. Dette problem er Gluus nye produkt lavet til at løse.
Du kender sikkert Lean tanken om at enhver medarbejder skal kunne stoppe samlebånedet, når der sker en fejl. Herefter skal alle stimle sammen, analysere problemet og finde en løsning så det ikke sker igen.
Kaizens er relativt nemme at gennemføre på et produktsgulv med en fast rutine og hvor alle er fysisk samlet. Mange har "høstet de lavthængende", når det kommer til eliminering af spild her.
Hvad med procesoptimeringsmulighederne på tværs af værdikæden? Her bliver det langt sværere at skabe samme nærhed til arbejdet. Nogle er på farten, andre arbejder hjemme og medarbejderne tilhører forskellige afdelinger.
Tænk hvis jeres tværgående processer var mere synlige og enhver medarbejder kunne komme med ideer, problemer og spørgsmål på rette aktivitet?
Måske kunne ledere og kvalitetsfolk endda få overblik over hele procesflowet og let dykke ned, dér var noget at komme efter?
Ét overblik over hvor, processerne fejler
Det er tankesættet bag Gluus nye Improve produkt. Det er baseret op lean filosofien og søger at skabe (næsten) samme nærhed til de tværgående processer, som man oplever i produktionen. Alle skal kunne give deres input direkte i arbejdssituationen.
I modsætning til den traditionelle idé-brevkasse, så skal alt input fanges på rette aktivitet. Det gør det let at analysere og handle på.