Elektronisk kaos i EU koster

Det er lykkedes International Transport Danmarks datterselskab FDE at holde styr på momsrefusionerne for 11.000...

28.09.2010

SCM.dk

Det er lykkedes International Transport Danmarks datterselskab FDE at holde styr på momsrefusionerne for 11.000 virksomheder på trods af et nyt elektronisk EU-system, der endnu ikke fungerer i alle medlemslandene.

Europa har fået sit ”tinglysnings-kaos”. En fælles EU beslutning om at indføre elektronisk behandling af momsrefusioner på tværs af landene skulle have haft effekt fra årsskiftet 2010, men systemerne er endnu ikke oppe i gear. Derfor forventes det, at EU-Parlamentet efter indstilling fra EU-Kommissionen vedtager at forlænge fristen for indsendelse af fakturaer fra 2009 med et halvt år, således at den nu bliver sat til udgangen af marts 2011. En vedtagelse i EU-Parlamentet ventes at kunne blive endeligt effektueret af Ministerrådet inden for kort tid.”Systemerne virker, men de er ofte meget tunge og langsommelige. Og alt for ofte har vi oplevet, at data uden varsel er gået tabt efter timers indtastningsarbejde,” siger underdirektør Heike D. Damkjær, FDE, som er blandt Europas førende virksomheder inden for momsservice. Det overordnede mål for den elektroniske momsrefusion skulle være at gøre sagsbehandlingen nemmere og mere overskuelig. Men hos FDE har man oplevet, at man i gennemsnit har været nødt til at bruge dobbelt så lang tid på hver momssag, efter at de nye systemer er blevet indført.FDE har under hele forløbet haft tæt kontakt med EU-Kommissionen om de praktiske detaljer og testet det nye system på den danske og den svenske portal, før det blev taget i brug.”EU har lavet nogle overordnede tekniske specifikationer, og ud fra dem har hvert land lavet sin egen portal med adgang via de lokale skattemyndigheder,” forklarer Heike D. Damkjær. ”I hvert af de 27 EU-lande har man således måttet opfinde sit eget system i stedet for at indføre en fælles, gennemtestet løsning.”Indførelsen af det nye elektroniske system har givet FDE’s medarbejdere sved på panden sommeren igennem for at få alle kundernes fakturaer indberettet i tide. Det betyder, at FDE-kunderne ikke bliver berørt af fristforlængelsen, da FDE når at registrere alle 2009-ansøgninger inden udgangen af september.”En stor del af FDE’s kunder i transportbranchen benytter sig også af ordningen med nettofakturering og mærker ikke den påvirkning af likviditeten, som det dårligt fungerende elektroniske system ellers kan være årsag til. De får jo deres momsrefusion direkte fra FDE og skal derfor ikke vente på refusionen fra de forskellige lande,” forklarer Heike D. Damkjær. Til gengæld får de virksomheder, som benytter sig af fristforlængelsen, et ekstra skud i bøssen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle