Dynamics NAV 2017 er lige på trapperne

Efteråret er typisk den tid, hvor Microsoft frigiver den nye version af Dynamics NAV. Men i år er det anderledes.

Har du fulgt med i nyhedsstrømmen omkring Dynamics NAV, er du måske stødt på produktnavne som Madeira, Dynamics 365 og Dynamics NAV 2017. Lad os i denne artikel forsøge at skabe klarhed over, hvad som er op og ned på disse produktnavne, og hvad det betyder for dig og din forretning.

Microsoft har siden 2008 navngivet Dynamics NAV-versioner med årstal. Fx Dynamics NAV 2009, Dynamics NAV 2013 osv. Når Microsoft frigiver en ny version af Dynamics NAV, har den været undervejs i meget lang tid. Ofte i en periode over flere år. Det betyder, at det endelige frigivelsestidspunkt ikke nødvendigvis er kendt, når udviklingen foregår. Derfor har Microsoft stort set altid anvendt kodenavne – eller alias for den kommende version i stedet for årstal. I nyere tid har det været kutyme at anvende europæiske øer. Senest har de anvendt øerne Sicilien (for NAV 2013), Kreta (for NAV 2015), Korfu (NAV 2016) og nu senest Madeira. Med andre ord er Madeira det samme, som den kommende Dynamics NAV 2017… Og så alligevel ikke. De læsere, som kender til historien om ø-navnene, har nok luret, at projekt ”Madeira” ville ende med at blive til Dynamics NAV 2017. Men i foråret 2016 præsenterede Microsoft et helt nyt ERP-system: Dynamics 365.

Dynamics 365 er det nye ”lille” ERP-system fra Microsoft og er målrettet små og mindre virksomheder, som ikke har behov for samme avancerede styringssystemer, som man finder i Dynamics NAV. De to ERP-systemer Dynamics NAV og Dynamics 365 deler samme brugergrænseflade og er i stor grad baseret på samme kerne. Det betyder, at mange af de elementer som Microsoft har udviklet under kodenavnet Madeira nu findes i Dynamics NAV 2017 og i Dynamics 365. Med andre ord dækkede projekt ”Madeira” over en blanding af både Dynamics NAV 2017 og Dynamics 365!

Dynamics 365
Dynamics 365 er i første omgang kun frigivet i Nordamerika, men vil i løbet af 2017 også blive frigivet i Europa og senere globalt. Dynamics 365 vil kunne fås i en Business edition med begrænset funktionalitet, som dækker økonomistyring, salg og marketing. En Enterprise edition vil dække lidt flere områder som fx simpel produktions- og servicestyring. Man kan sige, at Dynamics 365 henvender sig til samme segment som C5, men hvor C5 udelukkende er et dansk ERP-system, vil Dynamics 365 være et globalt ERP-system.

Kendetegnende for Dynamics 365 er blandt andet, at det kun kan købes som SaaS – altså en abonnementsbaseret ERP-løsning placeret i ’skyen’ på Microsoft Azure. Det er også hensigten, at udvidelse af funktionalitet tilknyttes via Apps fra den nye AppSource - en slags AppStore for prædefinerede tillægsløsninger til Dynamics 365. Både Apps og egne tilpasninger er programmeret som såkaldte extensions. Altså tilpasninger kodet uden for kernen.  Det betyder i princippet, at opgraderinger nu lettere kan ske løbende. Teknologien kan sammenlignes med den, som i dag kendes fra Microsoft Office-systemerne. Køber du et Office 365-abonnement, kan du vælge at installere Office-pakken på din pc eller vælge at anvende virtuelle- eller web- versioner. Vælger du at installere Office på din pc (On Premise), kan du vælge at opgradere den næste gang, Microsoft frigiver en ny version. Vælger du en virtuel- eller en web- version, opdateres din Office-version automatisk hver måned.  Med Dynamics 365 har Microsoft altså udviklet et produkt og lagt en strategi, som understøtter løbende opgraderinger – men kun forudsat at du har din ERP-løsning i skyen, og at alle tilpasninger er udført som extensions.

Er det så slut med at have sin egenejet Dynamics NAV-løsning placeret på sine egne servere? Nej. Det er det ikke. Du kan, ligesom med Microsoft Office, stadig vælge at købe din Dynamics NAV og få den fulde funktionalitet og have platformen på egne servere eller hostede servere uden for Microsoft Azure. Vælger du en sådan løsning, hedder den Dynamics NAV 2017.

Dynamics NAV 2017
Og hvad kan vi så forvente os af den kommende Dynamics NAV 2017? Der er ingen tvivl om, at Microsofts fokus i den kommende version er på platformen og brugergrænsefladen. Vi kan således forvente mere optimering af fx Apps, brug af eksterne services og nye integrationer. Herunder endnu mere integration til Dynamics CRM og til PowerBI. Vi forventer også udvidet funktionalitet og procesunderstøttelse. Blandt andet til økonomistyring og sager.

Om vores forventninger vil blive indfriet, må vi vente og se. Vi deltager i den internationale lancering, som sker i Prag i midten af oktober, og vi lover at holde dig løbende opdateret med nyheder i takt med, at de frigives.

20.08.2018Elbek & Vejrup A/S

Sponseret

Din guide til ny forretningsløsning

19.06.2018Elbek & Vejrup A/S

Sponseret

Elbek & Vejrup på listen over Europas Bedste Arbejdspladser

03.04.2018Elbek & Vejrup A/S

Sponseret

Integration mellem ROB-EX Scheduler og Dynamics NAV

09.01.2018Elbek & Vejrup A/S

Sponseret

Elbek & Vejrup udvider med ny Business Intelligence forretningsenhed gennem opkøb af ThorvaldData

15.11.2017Elbek & Vejrup A/S

Sponseret

Elbek & Vejrup kåret til Danmarks bedste IT-arbejdsplads

Elbek & Vejrup når største omsætning og overskud nogensinde

17.10.2017Elbek & Vejrup A/S

Sponseret