22.12.2015  |  Branchenyt

Indspark: Du vil blive overrasket

Erhvervsmanden Lars Kolind kom med gode og kloge budskaber til transportsektoren ved konferencen Nordic Delivery Conference 2015. Men de blev desværre sløret en del af hans offensive facon og løftede pegefinger, lyder det fra Erhvervsmagasinet SCM's redaktør, der deler nogle af erhvervsmandens vigtigste budskaber ved konferencen.

De fleste – for ikke at sige stort set alle – aktører inden for transportsektoren tænker for snævert og firkantet. De tænker reelt og i praksis i at flytte varer fra A til B. Det mener erhvervsmanden Lars Kolind, der stod for det afsluttende og provokerende indlæg på konferencen Nordic Delivery Conference 2015 arrangeret af EDI-Soft.

Læs også: Fælles fodslag

Og det er ifølge den erfarne entreprenør og bestyrelsesmand præcis grunden til, at de på et tidspunkt vil få sig en overraskelse og en dag vågne op og opdage, at de er blevet overhalet inden om – formentlig af en konkurrent som de ikke en gang betragtede som en konkurrent.

Lars Kolinds indlæg var tankevækkende og giver en god anledning til at reflektere over, hvilket værditilbud transportvirksomheden eller hvilken som helst virksomhed tilbyder markedet.

Kolind refererer med rette til hotel- og taxabrancherne, der begge er blevet taget med bukserne nede af de nye deleøkonomi-koncepter Uber og Airbnb.

De etablerede virksomheder inden for taxa- og hotelverdenerne bruger alle deres kræfter på at optimere udnyttelsesgraden, sænke omkostningerne og forbedre processerne. De glemmer, at kunderne er ligeglade med deres virksomheder, it-systemer, processer, formater, rutiner etc.

Kunderne er ikke interesserede i hotelkæden eller taxaselskabet, de vil blot have dækket et behov for en overnatning eller en køretur fra A til B i en bredere forstand, der ikke er begrænset til selskabets definition af en overnatning på et hotel eller en køretur i en taxa. 

Hvis det kan foregå på bedre vis via koncepter som Uber eller Airbnb, så vælger kunderne de nye muligheder.

Lars Kolind fremhæver, at der sker en hel masse ting, der meget snart kan true transportbranchens eksistensberettigelse. Han nævner droner, 3D-printing og førerløse køretøjer som eksempler, og han argumenterer for, at forretninger skal udvikle sig på den ”unbossede” måde. Her refererer han til bogen Unboss, som han har skrevet sammen med Jacob Bøtter.

Unbosset forretningsudvikling
Traditionel forretningsudvikling tænker inde i boksen på alle de enkeltdele, der kan optimeres. Unbosset forretningsudvikling består i at tænke ud af boksen og tænke radikal innovation, den slags der skaber kvantespring.

Lars Kolind peger på tre ting, der blandt andet kendetegner en unbosset virksomhed: 1) Skab og kommuniker et meningsfuldt formål, 2) engager alle parter hele vejen rundt i det økosystem, virksomheden er en del af, og 3) led forretningen på en sådan måde, at alle interessenter gør ting, fordi det matcher deres egeninteresser og ikke, fordi du i kraft af en eller anden magtfordel fortæller dem, de skal.

Det er gode og kloge budskaber, som desværre bliver sløret en del af Lars Kolinds egen præsentationsform. Hans form er meget offensiv og bærer præg af fars løftede pegefinger, og den slags er sjældent særlig effektiv kommunikation.

Læs også: Supply chain arkitektur

Hans indlæg startede ud med en nedladende henvisning til ”de fire dinosaurer” med direkte reference til de fire direktører for distributionsvirksomheder, som netop havde været på scenen i en paneldebat. Provokationer kan være god kommunikation, men hjertet og blinket i øjet skal være med, hvis budskabet skal nå ud.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere