DT Group opnår store fordele med EDI-løsning fra Evenex

Med udveksling af millioner af fakturaer og ordrer mm. , så skal der ikke spares mange ører per transaktion, før gevinsten løber op i store beløb for den store byggevareforhandler og -distributør DT Group.

13.02.2013

SCM.dk

I løbet af de sidste hundrede år er DT Group vokset til at være Nordens største forhandler og distributør af byggematerialer. DT Group består i dag af mere end 400 butikker og har knap 8.400 medarbejdere i ni lande. I Danmark er virksomheden især kendt for byggevarekæderne STARK og Silvan, mens selskabet bl.a. er repræsenteret ved kæderne Starkki og Beijer i henholdsvis Finland og Sverige. DT Group har en lang tradition for at arbejde med at automatisere sin kommunikation via EDI. 

”DT Group er en virksomhed i konstant vækst, og på denne rejse har vores EDI-løsning fra Evenex været et vigtigt element, som har sikret den forretningsmæssige og tekniske understøttelse af væksten. Med hjælp fra Evenex’s EDI-løsning har vi opnået gevinster i form af økonomiske besparelser, tidsreduktion, bedre datakvalitet og en højere kundetilfredshed,” fortæller Financial Development Manager i DT Group, Mads Hvelplund. 

Sikrer vækst med færre ressourcer
”Hvert år modtager vi, bare i Danmark, mere end 1,5 millioner fakturaer. To tredjedele af disse modtager vi som elektroniske fakturaer, og selvom der løbende kommer flere fakturaer til, har vi ikke behov for at ansætte flere medarbejdere til at håndtere disse. Det hele kan klares via vores EDI-løsning fra Evenex,” siger Mads Hvelplund. 

Han fortæller at DT Group godt er klare over, at det ikke er muligt helt at udrydde de traditionelle fakturaer, men målet er, at sikre at en endnu større andel bliver elektronisk. Det er en fordel for DT Group, men også for leverandøren, som bl.a. sparer udgifter til porto, print og kuvertering. 

”Mindre end 15 minutter efter at en af vores leverandører har dannet fakturaen, har vi den i vores systemer. I forhold til tidligere hvor fakturaen blev sendt med posten, gør denne proces det meget nemmere at styre vores forretning,” fortsætter Mads Hvelplund.

Effektivt styringsredskab
DT Groups byggevarekæder leverer en række byggematerialer direkte fra producenten til byggepladser i Norden, og i den forbindelse spiller virksomhedens Evenex-løsning en vigtig rolle.

”For at styre vores økonomi og likviditet bedst muligt, er det vigtigt, at vi fakturerer vores kunder på den rigtige side af et månedsskifte. Når alt foregår elektronisk, skal vi ikke bruge tid på manuelle arbejdsgange, som kan forsinke processen. Med Evenex’ hjælp har vi langt bedre styr på vores forretning,” siger Mads Hvelplund. 

”Der er ingen tvivl om, at vores EDI-løsning både sparer os for mange penge men også styrker vores datakvalitet. Vi kan konstatere, at der i dag sker færre fejl, hvilket betyder, at vores kunder yderst sjældent oplever, at en vare ikke er tilgængelig,” fortæller Mads Hvelplund. 

Sparer penge og øger loyaliteten
”Evenex´ konsulenter har igennem alle årene udvist meget stor professionalisme og ikke mindst stor indsigt i vores forretning. I dag udgør Evenex’ EDI-løsning en helt central del af vores forretning, idet mere end 400 leverandører udveksler elektroniske fakturaer med os. I den forbindelse er det betryggende at vide, at vi altid kan få kompetent og hurtig hjælp og støtte hos Evenex, hvis der opstår problemer” fortæller Mads Hvelplund. 

For DT Group opstår gevinsten ved EDI ikke kun ved at modtage fakturaer elektronisk, Mads Hvelplund fortæller, at der også er interessante perspektiver i at sende elektroniske fakturaer til virksomhedens kunder.

”Vi har i DT Group mere end 100.000 kontokunder, hvoraf de største kunder hvert år modtager mere end 30.000 fakturaer fra os. Ved at digitalisere fakturagangen i forhold til vores kunder letter vi deres hverdag. På den måde skaber vi en win-win situation. Vi forenkler vores arbejdsgange og sparer penge for både kunderne og os. Derudover oplever vores kunder, at det er nemmere at håndtere de mange fakturaer. Vores professionelle kunder modtager således hurtigt deres fakturaer, og det giver dem mulighed for hurtigere at kunne fakturere deres slutkunder, hvilket i sidste ende er med til at forbedrer vores kunders likviditet. På den måde skaber vi således en større kundeloyalitet,” siger Mads Hvelplund. 

For et par år siden udvidede DT Group løsningen fra Evenex til også at omfatte fakturahåndtering til virksomhedens offentlige kunder. 

”Vi har mere end 5.000 offentlige kunder, da de for et par år siden blev et krav at disse skulle faktureres elektronisk, var det naturligt for os at bede Evenex om hjælp. I dag sparer vi mange penge ved at have implementeret EDI løsningen. Vores udgifter per faktura til vores offentlige kunder er nu markant mindre, end de udgifter vi havde til porto, print og kuvertering, da vi sendte papirfakturaer,” slutter Mads

Udfordring

  • Manuel håndtering af fakturaer og ordrer
  • Omkostningstung håndtering af fakturaer
  • Svingende datakvalitet
  • Høje transaktionsomkostninger ved udveksling af papirdokumenter

Løsning

  • EDI-løsning fra Evenex
  • Digitalisering af relationen mellem DT Group og leverandører
  • Automatisering og digitalisering af fakturahåndtering
  • Fleksibel og fremtidssikker løsning

Resultat

  • Automatisk håndtering af fakturaer
  • Tidsbesparelser og nedbringelse af omkostninger
  • Forenklet arbejdsgang
  • Færre fejlkilder
  • Øget kundeservice og kundeloyalitet

Mere info
www.evenex.com 
info@evenex.com

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle