16.02.2015

Indspark: Din forsyningskæde gemmer et stort potentiale

Forsyningskæden skal være en aktiv del af forretningsudviklingen og den kommercielle tænkning. Det kan øge både top- og bundlinjen, vurderer Einar Scholte og Mikkel Eriksen fra Valcon.

De virksomheder, der formår at bringe deres forsyningskæde ind i det kommercielle dialog-værksted, har potentiale til at øge toplinjen og bundlinjen. Det er vores påstand baseret på mange års praktisk arbejde med danske og udenlandske virksomheder.

Supply chain har nu i ti år trukket den ene bølge af omkostninger ud efter den anden, og nu er alle de lavthængende frugter plukket.

Tiden er moden til, at forsyningskæden skal blive en aktiv del af forretningsudviklingen og den kommercielle tænkning. Der skal ske supply chain innovation fuldstændig på linje med R&D’s produktudvikling.

Læs også: Vi skal hele tiden retænke forsynings-netværket

I flertallet af danske virksomheder er forsyningskæden ikke en integreret del af forretningsstrategien. Den er ikke tænkt med i forretningsmodel og udviklingen af den value proposition, som kunderne skal købe ind i.

Ledelse af forsyningskæden begrænser sig til at være en balancegang mellem cost og service. Det er synd, fordi forsyningskæden også kan bruges aktivt til at skabe ny forretning, hente flere kunder, øge lønsomheden og skabe nye markeder.

Danske eksempler
Der er eksempler på danske virksomheder, der støtter vores påstand. Disse virksomheder har med succes tænkt forsyningskæden bredt og sat øvelsen med at balancere prognoser og kapacitet ind i virksomhedens kommercielle sammenhæng. Hvilken rolle kan kæden spille, og hvordan kan den løfte forretningen?

I disse virksomheder arbejder supply chain tæt sammen med salg om at udvikle virksomhedens value proposition – og ikke kun trække costs ud. Men eksemplerne er de få undtagelser, der bekræfter reglen.

Når forbrugere køber mælk, er der gået mindre end 24 timer fra, koen er blevet malket.

Friskhed er måske den tungeste salgsparameter for mælk. Friskheden bliver leveret af forsyningskæden, så i mejerivirksomhedernes tilfælde spiller forsyningskæden altså en central rolle for den value proposition, de tilbyder kunderne.

Muligheder for supply chain innovation
Vi har i mange år været dygtige til at drive innovation på produkter og ydelser – og den innovation har sjældent været koordineret med, hvad der er smart i forhold til forsyningssystemet.

Der er masser af muligheder for supply chain innovation, som slet ikke er kommet ud af starthullerne endnu.

Det kan fx være løsninger, der sparer omkostninger på distribution, lager, produktion, indkøb etc. og/eller forbedrer services som hurtigere gennemløbstid, sporbarhed, lagerplaceringer, leveringssikkerhed, emballering etc. Alt sammen afhængig af kundernes behov og virksomhedens forretningsmodel.

Læs også: Go slow to go fast

De virksomheder, der formår at forfølge disse muligheder, vil styrke konkurrenceevnen og samtidig fastholde eller ligefrem skabe arbejdspladser i Danmark. Det kræver, at supply chain ledelserne bliver bedre til at tænke forsyningskæden ind i den kommercielle del af forretningen – og at topledere, salgsafdelinger, produktudvikling, finans og andre får en bedre forståelse for den rolle, forsyningskæden spiller for forretningen.

Mere fra Einar

Einar O. Scholte

  • Implement Consulting Group
Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere