19.01.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Det er svært at spå – især om fremtiden

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det er vigtigt med en fælles procesforståelse i arbejdet med at balancere udbud og efterspørgsel, mener SCM-professor Jan Stentoft.

Det er svært at spå – især om fremtiden. Dette ordsprog beskriver meget præcist, hvad der er udfordringen i mange danske virksomheder, nemlig at etablere troværdige salgsbudgetter. Præcision i styring af udbud og efterspørgsel er vigtigt, idet det danner grundlag for planlægning af personale, materialer og udstyr. Men selv om det lyder enkelt, viser det sig ofte vanskeligt.

Salg kan have én forståelse af salgsbudgetterne, produktion og supply chain kan have en anden, selv om det er de samme tal, de kigger på. Det viser sig ofte, at der er mangel på fælles procesforståelse i arbejdet med at balancere udbud og efterspørgsel. Det er et udviklingsområde i mange danske virksomheder med stort potentiale. Man skal være omhyggelig med at forudsige den fremtidige efterspørgsel.

Læs også: Træk nu de stik hjem - med brunt papir!

Det er vigtigt, at dette resultat deles med den øvrige drift i salg, indkøb, produktion, lager og logistik. Det stiller krav om samarbejde på tværs af siloerne. Dette er en større udfordring for nogle virksomheder end for andre. Hvor mange har ikke oplevet at komme til møder, hvor personale fra f.eks. salg, produktion, produktudvikling, økonomi og indkøb har siddet med hver deres sæt af data om nuværende lagerbeholdninger og forventninger til fremtiden?

Sådanne situationer fører ofte til meget spildtid, fordi der er tvivl om beslutningsgrundlaget. Når udbud og efterspørgsel af varer ikke er i balance, kan det føre til for store lagerbeholdninger, som kan blive ukurante, eller til salg med prisafslag. Hvis varer mangler, kan det betyde problemer med leveringstider og i værste fald mistet salg.

Et fælles syn
En måde at skabe et klarere fælles syn på virksomhedens situation og den fremtidige efterspørgsel på kan ske gennem Sales & Operations Planning (S&OP). Ved at implementere S&OP og derefter loyalt følge de nye arbejdsprocesser der følger med, kan virksomheder i højere grad bruge ressourcer på værdiskabende aktiviteter.

S&OP bygger bro mellem strategi og drift. Processen kører med faste tidsintervaller typisk en gang pr. måned, og resultatet af planlægningsprocessen behandles derefter af topledelsen. S&OP er således med til at sikre parathed til at levere resultater i overensstemmelse med den strategiske plan.

En virksomhed, som fornylig har været gennem en implementering af S&OP, er Royal Greenland A/S. Det har bl.a. ført til detaljeret indsigt i, hvilke mængder der optimalt skal være i pipeline/værdikæde på rå- og færdigvareniveau.

Ligeledes giver processen anledning til at foretage korrigerende handlinger, fordi de kan se, hvor der kan ske ubalancer. Processen har givet ro, bevidsthed og overblik over produktionskapaciteten og i særdeleshed over lagerniveauerne, som der altid er meget fokus på. Det at opnå styrbarhed i udbud og efterspørgsel af varer gennem S&OP handler mere om processen end om teknik. Det handler om at skabe et fælles syn på, hvordan virksomheden styres, hvorledes data fortolkes, og hvilke handlinger man skal gribe til for at sikre balance i virksomheden. Det er bare om at komme i gang.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere