Den virtuelle virksomhed vinder fodfæste

Større fleksibilitet, bedre leveringstider, hurtig respons samt uafhængighed af fysiske barriere, vil følge i kølvandet på den øgede digitalisering af forretningsprocesser. Emnet bliver nu genstand for en PhD-afhandling.

07.04.2008

SCM.dk

Et stadigt stigende antal virksomheder organiserer sig i dag virtuelt, således at funktionerne ikke længere er afhængige af den fysiske dimension. Den virtuelle virksomhed er kendetegnet ved konsekvent digitalisering af forretningsgangen samt udpræget brug af netværksdannelse, hvilket indebærer, at nye funktioner hurtigt kan etableres - og atter opløses, hvis det er nødvendigt.
Anna Holm, der er Master i Business Administration, og ansat ved Center for Ledelse, Organisation og Kompetence ved Handelshøjskolen i Århus, er for tiden ved at skrive en PhD om virtuel organisering, med særlig fokus på den virtuelle HR-funktion. Gennem en årrække har hun været ansat i et konsulentfirma, hvor hendes opgave bestod i opbygge en sådan virksomhedsorganisering.
”En virtuel organisation kræver, at man vender op og ned på vante arbejdsmetoder, lige som det forudsætter, at virksomheden er i stand til at integrere forskellige IT-systemer, så der opstår en fælles IT-platform”, siger hun. ”Samtidig er det nødvendigt, at medarbejderne er gode til at kommunikere såvel skriftligt som mundtligt, lige som de generelt skal være åbne over for at bruge kommunikation som et redskab i dagligdagen. De skal være proaktive og ikke være bange for at dele deres viden med andre”, forklarer Anna Holm, som er overbevist om, at den virtuelle organisering af virksomheder er en dynamisk proces, som ikke kan stoppes.
”I løbet af en årrække vil vi derfor se stadig flere typer virksomheder, som i større eller mindre grad overgår til en situation, hvor funktioner og aktiviteter ikke længere bliver afhængige af en fysisk forankret platform. Medarbejdere kan derfor i langt højere grad ansættes til at udføre midlertidige projektopgaver, lige som teams sagtens kan holde en tæt dialog med hinanden, uden at de behøver befinde sig på det samme geografiske sted”.

Hurtigere respons
Fordelen er, at virksomheden opnår øget fleksibilitet, både i forhold til kunder, leverandører og de interne processer. Samtidig vil man i langt større grad kunne følge markedsudviklingen tæt - og dermed forblive konkurrencedygtig. Ydermere kan der opnås bedre og mere effektive leveringstider, lige som man får en langt hurtigere respons fra kunder og samarbejdspartnere. Den virtuelle organisation har således stor indflydelse på hele forsyningskæden, fordi den skaber overskuelighed.”
Foreløbig har det primært været vidensintensive virksomheder, som har taget virtuelle funktoner i anvendelse.
”Ikke mindst regnskabs- og HR-funktioner bliver i stigende grad IT-baseret, fordi man i særlig grad her er i stand til at reducere og forenkle de administrative processer. De administrative byrder bliver således markant nedbragt, lige som arbejdet herved ofte bliver mindre rutinepræget.
Faren består imidlertid i, at den virtuelle organisering forvandles til et problembarn, hvis der lægges fejlagtige eller misvisende data ind i systemet. Derfor er grundighed af vital betydning”, forklarer Anna Holm.

Logistik og transport
Den virtuelle organisering har også vundet indpas i logistik- og transportvirksomheder, hvor ordreafgivelse og håndtering af opgaver i dag oftest udelukkende er internetbaseret. Den stigende brug af GPS til at positionsbestemme varer og transporter er lige som f.eks. E-business et resultat af virtuel organisering.
”Finanssektoren er måske det nærmeste man i dag er kommet til en virtuel industri,” siger hun.
Men det kræver tid at koordinere og designe en virtuel forretningsmodel. Det er heller ikke billigt, og man skal være forberedt på, at projektet kommer til at involvere en stor gruppe medarbejdere.
”Virtuel organisering er samtidig udtryk for, at markedet stiller nye krav til virksomhederne, blandt andet om at de i højere grad skal udlicitere en række mere generelle funktioner til specialister, så de i stedet kan koncentrere sig om deres kernekompetencer”, siger Anna Holm, som samtidig håber, at der med tiden vil blive udviklet nyttige værktøjer og analysemodeller, som vil gøre det lettere at forstå, hvad der påvirker den enkelte virksomheds virtualiseringsgrad samt hvad der på længere sigt bliver resultatet af indsatsen med at skabe den virtuelle virksomhedskultur.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024SCM.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle