29.04.2021 | SCM 4.0
Indspark: Den digitale forsyningskæde: Skab fremtiden ét skridt ad gangen
Digitaliseringen af forsyningskæder er nået langt, og så alligevel ikke. Det meste af digitaliseringen handler nemlig om isolerede øer af optimeringer. Det ultimative mål er at digitalisere kæden fra ende til anden, og her er der stadig lang vej endnu.
Omera Khan er professor i supply chain management, Royal Holloway, University of London og Executive Strategy Advisor, Skill Dynamics.
Fuldautomatiserede droner der leverer pakker – måske glidende langsomt langs fortove eller flyvende gennem luften. Forsynet med track-and-trace og GPS-baseret forsendelsesteknologi i realtid, måske udvidet med måleinstrumenter til måling af miljømæssige forhold. Intelligente lagerbeholdere, der er i stand til at træffe intelligente beslutninger vedrørende genbestillinger, rækkefølge og sporingsevne. Eller sværme af autonome AGV lignende pendultoge, der er i stand til at træffe beslutninger om den næste handling i forhold til en givet rækkefølge af opgaver på et pluklager eller på en genopfyldningsfacilitet.
Læg dertil teknologier som blockchain, prædiktiv modellering, avanceret planlægning, enorme online markedspladser, der gennemløbes af handler for billioner af dollars hvert år, ”guided” indkøb, Internet of Things, robotagtige plukkeenheder og materialebehandlingsudstyr, chatbots etcetera.
Velkommen til fremtiden og mere specifikt velkommen til fremtiden for forsyningskæder og den understøttende teknologi bag ved forsyningskæden. Alt dette lagt sammen er forskellige manifestationer af den samme tendens: aspekter af forsyningskæden der er forbedret digitalt for at give muligheder, der tidligere har været betragtet som nærmest umulige at forestille sig.
HØR OGSÅ PODCAST: SCM Agendaen #5 – Sådan bliver virksomheden mere klar til cloud
Fremtiden er allerede ankommet
Men er det faktisk fremtiden? Nej, det er det på sin vis ikke. Fordi alle disse ting eksisterer på nuværende tidspunkt, bliver brugt og kan ses i funktion – så det meste af det er faktisk allerede virkelighed i nutidens forsyningskæder. Det er bemærkelsesværdigt, at Amazon investerer kæmpe beløb til udvikling af netop disse områder. Skeptikerne hånede Amazon for at bruge 775 millioner dollars i 2012 på at købe robotvirksomheden Kiva Systems. Skeptikerne grinede dog en smule mindre, da e-handel giganten investerede i den autonome lagerrobotvirksomhed Canvass Teknologi i 2019.
Alt for ofte, som jeg fortæller om i hvidbogen ”Digitalised Supply Chains: Building the Future One Step at a Time” til Skill Dynamics, er sådanne eksempler blot isolerede eksempler på informationsteknologi på arbejde.
Sagt på en anden måde er eksemplerne blot vejskilte på en informationsflows-udviklingsrejse, der rækker tilbage – ikke år eller årtier, men faktisk rækker århundreder tilbage i tiden. Lige siden forsyningskæder begyndte at brede sig på tværs af oceaner og kontinenter.
Kort fortalt er nutidens mest avancerede teknologi ”øer af excellence”: initiativer hvor informationsteknologi driver forbedringer af et specielt aspekt af forsyningskæden. På samme måde som - i deres tid - skibe, telegrafen, MRP, EDI og andre innovationer alle formåede at accelerere informationsstrømme på tværs af dele af forsyningskæderne.
LÆS OGSÅ: Supply chain robusthed: Den egentlige læring fra coronavirus-krisen
Den fuldt digitale kæde
Vi som supply chain professionelle ved dog udmærket, at det virkelige mål er noget andet end ”øer af excellence”. Det virkelige mål er noget større og dristigere. Nemlig ægte end-to-end digitaliserede forsyningskæder, hvor it er brugt ikke kun til at styrke en isoleret del af forsyningskæden men hele forsyningskæden fra ende til anden.
Hvordan når vi dertil? Hvorfor er vi der ikke allerede – eller i det mindste tættere på det mål end der, hvor mange forsyningskæder synes at være i dag? Hvad er barriererne? Hvordan kommer vi hinsides barriererne? Og hvilke kompetencer er nødvendige for at bryde barriererne? Og lige så vigtigt hvilke kompetencer er nødvendige for at arbejde med end-to-end digitaliserede forsyningskæder?
Sådanne spørgsmål er lette at stille men vanskelige at besvare. For at finde nogle af svarene talte jeg med en udvalgt gruppe af kloge forsyningskædeeksperter med stor viden inden for området. Akademikere, supply chain ledere, konsulenter og softwareeksperter. Sammen udforskede vi rejsen mod end-to-end digitaliseringen, de strategiske fordele i at engagere sig i den rejse og de kompetencer, som det kræver at tage den.
Hvis det er en rejse, som interesserer dig eller din organisation, så vil jeg invitere dig til at hente hvidbogen om den fælles udforskning her.
Indsparket er oversat af redaktionen.
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.