03.09.2012  |  Branchenyt

Indspark: Indspark: Dansk Supermarked vil gerne være grøn - men også transparent?

Samfundsansvar er ikke kun et spørgsmål om at udbyde økologiske varer. Det handler i bund og grund om at blive mere transparent og få det indarbejdet i forretningsmodellen - så man som forbruger kan se, at det er en virksomhed med klare værdier, der fortjener livslang loyalitet. Vil Dansk Supermarked det?

Dansk Supermarkeds Koncerndirektør Per Bank blev interviewet i Børsen. Her nævner han, at det i fremtiden er vigtigt at få tydeligere fortalt, at de også har mange økologiske varer, men ønsker en endnu grønnere profil.

Men det at tage et ansvar for samfundet som supermarkedskæde er det ikke mere end blot at være mere grøn og få flere økologiske varer? Handler det i bund og grund ikke om at blive mere transparent og få det indarbejdet i forretningsmodellen? Så man som forbruger kan se, at det er en virksomhed med klare værdier, der fortjener livslang loyalitet?

Tesco god rollemodel
Dansk Supermarked (og for så vidt også andre industrier og supermarkedskæder) kan lære meget af Tesco når det gælder transparens. De har udformet en Code of Business Practice, som på en elegant måde får fortalt, hvad man som kunde, leverandør, partner, medarbejder skal gøre, ikke gøre og kan forvente i forbindelse med et samarbejde med Tesco.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hent Tescos code of conduct

Dokumentet er tilgængeligt for alle og kan downloades her.

Hele deres forretningsmodel er hægtet op på et sæt værdier: ”To create value for customers to earn life time loyalty” – altså udtrykt på dansk : ”at alle handlinger skal give værdi for kunden, så man opnår deres livslange loyalitet”. De har anerkendt, at en Code of Business Practice kan være med til at give retningslinjer i sensitive sager, men at det også er en måde at igangsætte initiativer, der støtter op om værdierne.

Det, der gør dokumentet stærkt, er, at det sender et tydeligt signal til alle, der samarbejder med Tesco om, at man skal kunne dele de samme værdier og standarder, som Tesco har for at kunne være med i gamet. Men at det i lige så høj grad også handler om, at kunder, leverandører, interessenter og medarbejdere skal synes, at det er sjovt at arbejde for og med dem.

Ordentlighed
Det handler også om ordentlighed. Kunderne skal vide, at varerne er købt fra leverandørerne på en pæn og ordentlig måde. Værdierne bliver ikke sat på spil på grund af et købs attraktive vilkår. Det er tydeligt igennem hele dokumentet, at medarbejderne og øvrige samarbejdspartnere har masser af muligheder for at rejse et flag, hvis der er noget eller nogen, der ikke lever op til værdierne. Også anonymt. Doing ”nothing” er ikke en option. Hvilket direkte bliver skrevet.

Personlige interesser må ikke konflikte med kundernes interesser. Således må medarbejderne ikke eje mere end 5% af aktiverne i en konkurrent, leverandør eller anden partner, som samhandler med Tesco.

Transparens
At tage et ansvar for samfundet handler om andet end at være grøn. Det handler i høj grad om at være så transparent, at man som forbruger kan forstå, at det er en virksomhed der tager et oprigtigt ansvar for samfundet og sætter pris på loyale kunder. Spændende læsning når man skal indarbejde ansvarlighed i forretningen. Det bliver spændende at følge Dansk Supermarked, Per Bank og for så vidt dansk detailhandel i fremtiden i forhold til ansvarlighed. Per Bank er trods alt tidligere Tesco mand.



 

Mere fra Alis

Alis Hemmingsen

Owner Collaboration Growers

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere