20.04.2021  |  Planlægning

Indspark: Danmark er et stærkt produktionsland

Danmark har en stor underskov af dygtige og fleksible underleverandører, der hele tiden formår at tilpasse sig og udvikle nye produkter, løsninger og måder at organisere produktionen på. Vi har også en gruppe store producenter, der er i verdensklasse inden for hvert sit markedssegment. Teknologi, samfundsudvikling, politik og myndighedsreguleringer flytter hele tiden vilkårene for produktion og stiller krav om fleksibilitet. Skal det ske som produktion til lager eller produktion til ordre? Hvor tæt på markedet og kunderne skal produktionen placeres? Hvordan organiserer man ledelsen af organisationen, og hvilke teknologier skal understøtte produktionen?

Det er vigtige spørgsmål i kølvandet på den store pandemi-disruption, hele verden har oplevet siden starten af 2020. Dansk industris omsætning faldt i 2020 ifølge Danmarks Statistik en smule. Faldet i omsætningen udgør 2,8 procent, men meget af det fald kan faktisk tilskrives fald i råstofindvinding, og det betyder først og fremmest lavere priser på råolie og mindre indvinding af olie i Nordsøen. Hvis omsætningen bliver renset for råstofindvinding, er faldet på beskedne 1,5 procent i forhold til 2019.

Det er det første fald i danske industrivirksomheders omsætning siden finanskrisen, men der er bred optimisme blandt danske topchefer, som en undersøgelse foretaget af PwC viser.

Pandemien ser ud til at accelerere to megatendenser, der allerede var i gang før 2020 og desuden måske tilføre en ny megatendens. De to første er digitalisering med industrirobotter, kunstig intelligens, softwarerobotter, 3D print, dataanalyser o.s.v. og bæredygtighed med klima, miljø, socialt ansvar, menneskerettigheder etc. Den måske nye megatendens er virksomhedernes generelle øgede fokus på risikostyring og resiliens. Pandemien har vist, at mange virksomheder er sårbare over for sourcing fra leverandører i Asien, og der er en øget søgning mod near sourcing. Det åbner op for store muligheder for de mange fagligt dygtige og tilpasningsdygtige danske underleverandører, der står godt rustet til at konkurrere på parametrene digitalisering og bæredygtighed. Innovationsniveau og villighed til at investere og udvikle sig er høj blandt danske underleverandører, så det tyder godt for Danmarks fremtid som produktionsland.

Vi sætter fokus på dette store og vigtige felt i SCM&Logistik #4.

Har du som brancheaktør et ønske om at synliggøre jeres ydelser og brand i sammenhæng med temaet om fremstilling, er markedsføring i fagmagasinet SCM+Logistik og netfællesskabet scm.dk en oplagt platform.

Frist er 17. maj. Tag gerne kontakt til mig på  nl@horisontgruppen.dk eller M  27130010

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere