Complexity Management = Money in the bank!

Flere danske virksomheder har fået øjnene op for fordelene ved at sætte ind over for kompleksitet. Denne artikel har til hensigt at introducere én holistisk og ledelsesbaseret løsning, som Mitra Sigurdsson, Senior Supply Chain Director og Anders Groth, Project Manager & Business Intelligence har udviklet til håndtering af kompleksitet i Ferrosan.

18.10.2011

SCM.dk

Nogle gør det, fordi de er tvunget til det. Andre gør det i deres jagt efter at skabe konkurrencemæssige fordele. Men fælles for begge grupper er fire udfordringer: 1) at sikre den løbende styring af kompleksiteten, 2) at mindske eller holde niveau på kompleksitet, 3) at kompleksiteten er værdiskabende, og 4) at hele virksomheden køber ind på løsningen. Ferrosan udgør et eksempel på en virksomhed, som har udviklet og med stor succes implementeret en løsning til styring af kompleksiteten forbundet med produktporteføljen og nye produktlanceringer.

Effektiv styring af kompleksitet er en voksende udfordring inden for SCM. Innovation, globaliseringen af salgs- & forsyningsmarkeder og kunder, som stiller strengere og strengere krav om mere kvalitet, større udvalg, hurtigere leveringer og til lavere priser, er udfordringer, som virksomhederne sjældent undgår. Typisk reagerer virksomhederne ved at øge varesortimentet og i højere grad tilpasse produkterne til de mere individuelle behov og mindre kundegrupper, både hvad angår produktets karakteristika og serviceudbuddet forbundet med produktet. Implikationerne har været en markant stigning i kompleksiteten i virksomhedernes supply chains, og det har igen resulteret i lavere overskudsgrad.
Overskudsgraden kan gennemsnitlig øges med 3-5 procentpoint, hvis virksomhederne sætter systematisk ind på at måle og styre kompleksiteten og gør den til en selvstændig ledelsesmæssig opgave på tværs af funktioner, BU’ere og landegrænse. Men spørgsmålet er hvordan? Hvordan sikrer I den løbende styring af kompleksiteten i en stor produktportefølje med fokus på de værdiskabende initiativer, og hvordan mindsker eller holder I produktporteføljens kompleksitet i hævd, når nye produkter kommer til? Ikke bare i relation til porteføljen og den tilknyttede kundeservice, men hele vejen bagud i hele forsyningskæden. Og vigtigst af alt: tjener virksomheden penge på den værdiskabende kompleksitet, som den ikke ønsker at eliminere?

Udfordringen: Bedre styring af produktporteføljen
Indtil 2009 eksisterede der i Ferrosan ingen standard-procedurer for introduktion af nye produkt- og pakkevarianter, som sikrede en minimum-rentabilitet, eller som understøttede en vurdering af den kompleksitet, nye produktintroduktioner kunne medføre. Alle introduktioner blev vurderet ud fra en netto-omsætningsbetragtning, så fokus var følgelig primært rettet mod meromsætning og sekundært mod øget profit, og da alle de indirekte omkostninger ved at lancere en ny variant ikke var transparente, forblev net-sales rettesnoren. Altså kunne en ny produktintroduktion resultere i et øget kompleksitets- og omkostningsniveau, som i nogle tilfælde oversteg den øgede omsætning.
I 2008 erkendte Ferrosan behovet for at styrke styringen af produktporteføljen og introduktionen af nye produktvarianter. Virksomheden skulle blive bedre til at træffe mere effektive og velbegrundede beslutninger i forbindelse med styringen af produktporteføljen, samt øge produktporteføljens samlede rentabilitet. Formålet var i høj grad at synliggøre og forstå kompleksitet, men ikke nødvendigvis at fjerne al kompleksitet - for som Mitra Sigurdsson forklarer det: ”Ferrosan må godt have kompleksitet, så længe det skaber værdi for kunden, og virksomheden er bevidst om, når der tages yderlig kompleksitet ind i systemet.”

”Everything should be made as simple as possible, but not simpler”
Der skulle udvikles et værktøj, som kunne understøtte en rationel beslutning og sikre afdækning af omkostningerne forbundet med lanceringen af en ny produktvariant. Mitra Sigurdsson og Anders Groth indså dog hurtigt efter en ABC-gennemgang af omkostningsstrukturen, at en komplet kortlægning af sammenhængen mellem kompleksitet og omkostninger ville blive for indviklet. Det ville vokse sig for stort til at kunne bruges som et værktøj i hverdagen, og samtidig for indviklet og detailorienteret til at levere et tydeligt nok beslutningsgrundlag til de personer, som havde behov for det - tilgangen skulle være mere simpel. Fremgangsmåden blev derfor at følge tre overordnede trin frem til implementering af løsningen:
1) Først definerede Mitra Sigurdsson og Anders Groth de evalueringsparametre enhver ny-introduktion skulle måles mod; parametrene består af tre scorer: en marginal score, en volumen score samt en kompleksitetsscore, der hver især vægtes til én samlet score per færdigvare. Specielt kompleksitetsscoren er nytænkning, som mange virksomheder ofte glemmer at få med i evalueringen. Der sættes lighedstegn mellem kompleksitet og en række indirekte omkostninger samt lav volumen, og kompleksitet måles på en relativ skala baseret på Ferrosans omfattende erfaring med, hvad der gør en SKU kompleks og besværlig og hvilke faktorer, som driver mange indirekte omkostninger.
2) Dernæst, efter at have fået ledelsens godkendelse af evalueringsmodellen og accept af sammenhængen mellem kompleksitet og ny-introduktioner, gik Mitra Sigurdsson og Anders Groth i gang med at kortlægge hele Ferrosans produktportefølje på færdigvareniveau (SKU). Dertil udviklede de endnu et værktøj, der hurtigt og effektivt giver et overblik over hvert enkelt SKU’s præstationsniveau.
3) Til slut fastsatte de tærskelværdierne for, hvilket præstationsniveau en SKU skal opnå for at kunne introduceres eller for at få lov til at ”leve videre”, hvis der er tale om en eksisterende SKU. Disse tærskelværdier blev døbt ”the golden rules”.
Dermed var rammerne for styringen af kompleksitet sat, de grundlæggende værktøjer udviklet, og implementeringen kunne gå i gang.

Flyt fokus fra nettoomsætning til bruttoavance = Penge i banken!
”Sæt penge i banken!” blev det bærende element for Complexity Management programmet i Ferrosan. En ny produktvariant skal kunne generere den øgede omsætning, der kræves for at dække omkostningerne forbundet med lanceringen og produktionen af den nye variant og derudover bidrage positivt til bruttoavancen. Dette udsagn berører én af de udfordringer, som mange andre virksomheder også står overfor; hvordan kan vi flytte Sales & Marketing-afdelingens fokus fra at skabe netto-omsætning til at skabe bruttoavance for virksomheden? Som en del af Complexity Management programmet var Ferrosans løsning at give dem en ledelsesmodel og et værktøj til at afdække og forstå både de direkte og indirekte omkostninger, herunder kompleksitetsomkostningerne forbundet med at lancere nye produktvarianter.

 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.04.2024SCM.dk

Cirkulær tilgang til affald giver anerkendelse

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle