Citroën minimerer manuelt tastearbejde
Et af Danmarks mest solgte bilmærker Citroën - håndterer alle fakturaer elektronisk ved hjælp af en EDI-løsning fra Evenex. For den franske bilimportør er gevinsterne markante: Automatisering af fakturahåndtering, minimering af manuelt tastearbejde, færre fejl, frigivelse af ressourcer til andre opgaver og i sidste ende en bedre service til kunderne.
C1, C3, C4 og C5 er bare nogle af de mange modelbetegnelser, som danskerne kender bilproducenten Citroën for. I de sidste mange år har disse franske biler med deres karakteristiske ydre befundet sig i toppen af salgslisterne i Danmark. Citroën forhandles over hele landet, og firmaets berømte logo med de dobbelte vinkler ses ofte i gadebilledet.
Når en Citroën-kunde f.eks. skal have monteret fire vinterdæk, hældt ny olie på motoren eller monteret en anhængerkrog, så behandles ordren via vores særlige gennemfaktureringsløsning. Vores leverandører genererer dernæst en faktura, som automatisk bliver sendt via EDI til Citroën Danmark. For at gøre livet nemmere for vores forhandlere holder vi fakturaerne i en uge, inden vi sender dem videre til dem, fortæller it-chef hos Citroën Danmark, Alexandre Vellieux.
Citroën Danmark hjælper på den måde alle forhandlere med at håndtere deres fakturaer.
Med hjælp fra Evenex har vi bogstavelig talt sat strøm til vores fakturaer. Evenexs løsning betyder, at vi nu kan modtage alle leverandørfakturaer digitalt, hvilket giver os en større fleksibilitet og et bedre overblik end tidligere, fortæller Alexandre Vellieux.
Når enden er god
Vejen til digitaliseringen af fakturastrømmen var ikke uden forhindringer. Oprindelig havde vi hyret en anden EDI-leverandør til at hjælpe os, men efter et stykke tid og mange gnidninger, måtte vi erkende, at det ikke var et optimalt match, siger Alexandre Vellieux.
Citroën valgte derfor at skrinlægge planerne om en elektronisk håndtering af alle fakturaer og i stedet fortsætte med manuel modtagelse og indtastning af de mange fakturaer.
Efter et stykke tid måtte vi imidlertid konstatere, at vi simpelthen ikke magtede manuelt at håndtere fakturaerne, så vi sonderede markedet efter en anerkendt leverandør af EDI-løsninger, fortæller Alexandre Vellieux.
Valget faldt på Evenex, som uden tvivl er markedets førende leverandører af EDI-løsninger. Vores kernekompetence er produktion og salg af biler, mens Evenex kernekompetence er professionel integration af forretningskommunikation, fortætter Alexandre Vellieux.
Efter tidligere at have oplevet hvad implementeringen af en EDI-løsning kunne medføre, havde medarbejderne i regnskabsafdelingen hos Citroën en meget præcis forventning til, hvad den nye EDI-løsning skulle håndtere.
Drømme og håb blev til virkelighed
Samarbejdet mellem Citroën og Evenex er fortsat relativt nyt, men for Alexandre Vellieux er de første erfaringer meget positive.
Kommunikationen med Evenex har lige fra begyndelsen været præget af stor åbenhed og ærlighed. Vi oplevede fra begyndelsen, at Evenex medarbejdere var kompetente og hurtige til at løse opgaven. De viste en dedikeret arbejdsindsats og lyst til at forstå vores forretning, siger Alexandre Vellieux.
Evenex har formået at gøre vores håb og drømme til virkelighed, så vi nu har en langt mere enkel og smidig faktureringsproces, og ikke mindst har vi et mere pålideligt grundlag at basere vores økonomirapporter på, fortsætter han.
Investeringen i EDI-løsningen er relativt hurtigt tjent hjem i kraft af, at fakturahåndteringen nu administreres elektronisk. Alexandre Vellieux peger også på datasikkerheden, som en af de væsentligste gevinster ved den nye EDI-løsning.
Den elektroniske fakturering betyder, at når leverandøren har genereret sin faktura, så foretages der ikke nogen manuel indtastning. Det betyder, at vi oplever færre fejlkilder, hvilket er meget væsentligt i bestræbelserne på hele tiden at opnå den bedst mulige kvalitet og højeste kundetilfredshed. Samtidig reducerer vi også medarbejdernes tid til tasteopgaver, og frigør derigennem tid til andre opgaver, slutter han.
Udfordring
- Manuel håndtering af alle leverandørfakturaer
- Ressourcekrævende at modtage fakturaer
- Mange fejlmuligheder
- Forsinkelse i fakturahåndtering
Løsning
- EDI-løsning fra Evenex
- Software as a Service EDI multi broker
- EDI outsourcing
- Elektronisk håndtering af alle
- leverandørfakturaer
Resultat
- Automatisk håndtering af leverandørfakturaer
- Frigivelse af medarbejdernes tid til varetagelse af andre forretningsrelevante opgaver
- Færre fejlkilder
- Bedre kundeservice
MERE INFO
www.evenex.com
info@evenex.com