Chaufførjobbet er et risikofyldt arbejde

Ny undersøgelse afdækker de store syndere, der kan få chauffører af blandt andet lastbiler, busser og taxaer til at ende i trafikuheld. Søvnighed er et typisk problem, men også distraherende mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstid og arbejdsindhold kan udgøre en risiko.

Ny undersøgelse afdækker de store syndere, der kan få chauffører af blandt andet lastbiler, busser og taxaer til at ende i trafikuheld. Søvnighed er et typisk problem, men også distraherende mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstid og arbejdsindhold kan udgøre en risiko. Foto: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø..

19.12.2022

SCM.dk

Udmattelse, lange distancer, glat føre, forstyrrende sms’er. Listen er lang. Nyt studie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) peger på i alt 27 markante risikofaktorer, der kan forbindes til trafikulykker blandt lastbil-, taxa- og buschauffører med flere.

”Det er vigtig viden, fordi det giver både chaufførerne og deres arbejdsgivere mulighed for at iværksætte indsatser, der kan nedbringe antallet af ulykker”, siger Markus Due Jakobsen, seniorforsker på NFA og projektleder på undersøgelsen.

Forebyggende indsatser
Undersøgelsen ser også nærmere på mulighederne for at forebygge ulykker på vejene. Her viser forskning blandt andet, at chaufførernes arbejdsplads kan gøre en forskel i forhold til at mindske antallet af ulykker.
Især peger undersøgelsen på fordelene ved at lægge vagtplaner med flere indlagte pauser under lange og sene kørsler. En god planlægning af ruten kan også sætte en dæmper for brugen af telefon og GPS’er. Endelig viser undersøgelsen, at risikoen for ulykker muligvis kan nedbringes blandt andet gennem overordnet opbakning til medarbejderne fra ledelsen, jobsikkerhed, ordentlige lønforhold og mulighed for fortroligt at kunne melde helbredsproblemer til arbejdspladsen.
Også chaufførerne selv kan mindske træthed under kørsel ved fx at prioritere tilstrækkelig søvn om natten, tage pauser, drikke kaffe og spise sundt i løbet af arbejdsdagen.

Søvnige chauffører og lang tid på vejene
I undersøgelsen har forskerholdet fundet frem til de 27 risikofaktorer ved at gennemgå i alt 67 internationale forskningsundersøgelser. Herefter har forskerne inddelt risikofaktorerne i seks grupper: organisatoriske, egenskaber hos den enkelte chauffør, kvalifikationer, chaufførens tilstand, køreadfærd og ydre omstændigheder.

Læs også: Mangel på chauffører er kritisk

Og gennemgangen af mere end 30 års forskning viser, at blandt andet søvnige chauffører og lang køretid udgør veldokumenterede risici for ulykker på vejene.
Også alder spiller en rolle. Her er det særligt de helt unge og de ældre chauffører, der er i særlig risiko for at blive involveret i trafikuheld.
Samtidig er nyere studier også begyndt at pege på chaufførens helbred og distraktioner fra for eksempel mobiltelefoner og GPS’er som relevante risici.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle