Brexit-forhandlinger om hvad og hvonår er nu inde i den afgørende fase

Nu bliver Brexit-forhandlingerne sat op i gear. I løbet af fire-fem uger bliver det klart, om Storbritannien får en overgangsperiode. Og om hvor lang den bliver. I slutningen af marts 2018 står det klart, hvilken type Frihandelsaftale briterne får.

Erhvervslivets Kompetencecenter For Told (EKFT) glæder sig over, at Brexit-forhandlingerne mellem Storbritannien og EU nu kan komme til at handle om det, der i virkeligheden betyder meget for de danske virksomheder, nemlig de fremtidige handels- og toldvilkår.

- Storbritannien træder ud af EU’s Toldunion, men der er heldigvis udsigt til, at det ikke bliver det bratte og barske brud, som nogle ellers havde frygtet. Med beslutningen på det nyligt afholdte EU-topmøde kan der nu indledes forhandlinger om principperne for de fremtidige told- og handelsvilkår. Dermed KAN der komme en frihandelsaftale ud af det, som vil forhindre, at al samhandel mellem Storbritannien og de 27 EU-lande skal foregå efter de almindelige høje toldsatser, fortæller Henrik Beck, som er Politik- og kommunikationschef i Danske Speditører og sekretariatsleder i EKFT.

Ved meget mere om få måneder

Henrik Beck oplyser, at hovedlinjerne i den fremtidige handelsaftale mellem EU og Storbritannien ventes at falde på plads i løbet af de næste tre måneder.

- På et EU-topmøde i Bruxelles fredag den 23. marts 2018 forventes retningslinjerne for forhandlingerne om rammerne for det fremtidige forhold mellem EU og Storbritannien at blive vedtaget. Det kommer især til at handle om den kommende frihandelsaftale. Herefter går detaljerytteriet i gang, og parterne har frem til oktober 2018 til at afslutte forhandlingerne. Det betyder – som jeg ser det – at de danske virksomheder allerede i oktober 2018 får et meget præcist billede af, hvad der kommer til at gælde. Og det er godt, siger Henrik Beck.

At tingene nu kommer op i gear, bliver også understreget af, at EU-topmødet i sidste uge besluttede, at det inden for de næste fire-fem uger skal afgøres, om der kommer en overgangsordning efter marts 2019, som er den officielle deadline for Storbritanniens udtræden. Og om hvor lang en evt. overgangsordning bliver. Storbritannien har selv ønsket en overgangsordning på 24 måneder, hvor alt stort set bliver, som det altid har været.

- Det betyder, at de danske virksomheder får besked efter et Europaministermøde i Bruxelles den 29. januar 2018 på spørgsmålet om, fra hvornår der kommer til at gælde nye handels- og toldvilkår for samhandel med Storbritannien. Om overgangsordningen bliver to år og kommer til at gælde fra marts 2019 til marts 2021. Alt i alt bliver de danske virksomheder i løbet af meget kort tid altså klogere på både tidspunktet og de fremtidige vilkår. Det vil give den vished, som mange har efterlyst indtil nu, fortæller Henrik Beck. 

Så fri passage som muligt

Konsulent i EKFT – og tidligere Toldchef i Stena Line – Karl-Ole Beck har studeret den britiske regerings tanker og planer for fremtiden.

Karl-Ole Beck fortæller, at der ikke er nogen tvivl om, at Storbritannien forlader EU-toldunionen og dermed rent toldmæssigt bliver et tredjeland. Men at den britiske regering formentligt vil gøre, hvad den kan, for at få et told-partnerskab med EU, sådan at fortoldningen af varer ind og EU af Storbritannien sker så strømlinet og uproblematisk som overhovedet muligt.

- Det bliver interessant at følge forhandlingerne om det de næste måneder. Indtil videre lyder det lidt flyvsk, at Storbritannien træder ud af EU-Toldunionen, men alligevel vil sørge for, at grænsen fortsætter med at være usynlig rent toldmæssigt. Det vil heldigvis snart vise sig, hvor meget realitet der er i deres ønsketænkning, siger Karl-Ole Beck.

Fakta: Det ved vi med sikkerhed

Indtil da vil Erhvervslivets Kompetencecenter For Told (EKFT) gøre opmærksom på, hvad vi rent faktisk ved:

1) Storbritannien forlader toldunionen – og bliver rent toldmæssigt et tredjeland.

2) 80% af varetransporterne mellem EU og UK transporteres på gummihjul. Lastbiler og trailere fragtes med færger til britiske havne, hvor der i dag ikke er masser af plads til lastbiler og trailere, der skal toldekspederes og kontrolleres.

3) Dagens færger medfører i omegnen af 175 lastbiler pr. tur. Specielt færgehavnen i Dover har ikke plads til toldekspedition overhovedet, og der skal etableres faciliteter til det inde i baglandet.

4) Transporter til Irland skal fremover transitere Storbritannien, fordi der stort set ikke er nogen færger mellem kontinentet og Irland, og transitdokumenter opstartes, inden EU forlades. Disse skal toldkontrolleres ved ankomst til Storbritannien.

5) Grænsen mellem Nordirland og den Irske Republik passeres af ca. 6000 lastbiler pr. døgn - en eller anden form for grænsebehandling er på vej

6) Det britiske toldsystem håndterer i dag cirka 60 millioner toldekspeditioner af forskellig art pr år.  Dette forventes at skulle stige til ca. 300 millioner ekspeditioner om året efter Brexit. Et nyt system er allerede under planlægning og der skal samtidig ansættes og uddannes et endnu ukendt antal personer i det britiske toldvæsen.

EKFT vil informere løbende om væsentligt nyt fra Brexit-forhandlingerne med hensyn til hvad, der kommer til at gælde, og om hvornår ændringerne forventes at træde i kraft.  

Læs mere om EKFT på www.ekft.dk 

02.09.2019Erhvervslivets Kompetencecenter For Told

Sponseret

Brexit og toldkrigen udvikler sig dag for dag - kom og hør det seneste nye på EKFT's informationsmøder i september

13.08.2019Erhvervslivets Kompetencecenter For Told

Sponseret

Kom til EKFT-medlemsmøder i september om Brexit, toldkrig og frihandelsaftaler

06.08.2019Erhvervslivets Kompetencecenter For Told

Sponseret

Forbered jer på hård Brexit 31. oktober: EKFT indbyder snarest til nye medlemsmøder

28.02.2019Erhvervslivets Kompetencecenter For Told

Sponseret

Kom til EKFT-arrangementer om Brexit og frihandel

26.02.2019Erhvervslivets Kompetencecenter For Told

Sponseret

Godt med lidt mere styr på Brexit-processen

25.01.2019Erhvervslivets Kompetencecenter For Told

Sponseret

Betal ikke mere i told end nødvendigt