13.02.2020  |  Produktion

Indspark: Augmented Reality bringer eksperten i spil og styrker serviceforretningen

De fleste forbinder nok Augmented Reality (AR) med det – for få år siden – rasende populære Pokémon Go!, hvor fabeldyr på magisk vis dukker op på smartphonens skærm og ser ud til at hoppe rundt på græsplæner og brosten.

Af: Steffen Schou Bojer, Solution Architect, Columbus.

Men ligesom VR – Virtual Reality – har AR langt større potentiale end blot som underholdning. Den kan nemlig bruges til at yde bedre, hurtigere, billigere og mere kvalificeret service ude hos kunderne.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Her kommer navnlig HoloLens til at gøre en stor forskel. Det er et trådløst Augmented Reality-headset, der sætter brugeren i stand til at se den fysiske verden kombineret med et virtuelt billede af eksempelvis en maskine, et værktøj eller en bygning. Brugeren kan kommunikere med en person, der sidder andetsteds – som ved f.eks. et Skypemøde – og samtidig modtage instruktioner, dokumenter og tegninger direkte på skærmen. Man kan også dokumentere det, man foretager sig, uden behov for andre enheder end den HoloLens-enhed, man har taget på.

Det er ikke bare science-fiction, men en helt reel mulighed den dag i dag.
 

Hjælp juniorteknikeren på distancen

HoloLens giver blandt andet servicevirksomheder og producenter spændende muligheder for at rykke hurtigere ud og optimere oppetiden på alt fra eksempelvis maskineri til produktionsmateriel. Vel at mærke samtidig med, at man anvender medarbejdernes tid og ressourcer mere effektivt.

En primær årsag til, at service kan være en ganske kostbar ydelse er, at det kræver løntunge seniorteknikere at servicere og vedligeholde kompliceret udstyr. Så der er mange penge at spare, hvis man i stedet kan sende en juniortekniker ud og lade vedkommende trække på en seniorteknikers viden og erfaring.

Her kommer AR ind i billedet. Gennem en HoloLens kan seniorteknikeren se præcis det samme som juniorteknikeren on site. Det gør det let at guide og hjælpe, så kunden får service som var seniorteknikeren selv til stede.

Det gør det nemmere at anvende hinandens tekniske kompetencer på tværs af virksomheden, uanset hvor hver enkelt person fysisk befinder sig.
 

Op med serviceniveauet – ned med omkostningerne

Augmented Reality gør det både muligt og realistisk at sænke omkostnings- og prisniveau samt yde en bedre service.

For eksempel overvejer flere af vores kunder nu at kombinere service med HoloLens. To kunder – hhv. en global vindmølle- og svejseudstyrsproducent – har i dag betydelige omkostninger ved at skulle flyve seniorteknikere rundt i hele verden for at løse krævende specialopgaver. Men med HoloLens kan de lade kostbare specialister skære ned på antallet af rejsedage og guide teknikere "on location", når der er mulighed for det.

Seniorteknikeren kan blandt andet guide ved at dele sin skærm – ja endda tegne på den – og på den måde give den lokale tekniker en fuldstændig integreret oplevelse. Ligeledes kan seniorteknikeren forsyne den lokale tekniker med dokumentation og manualer, da den nye generation af HoloLens-udstyr er markant mere avanceret end den Virtual Reality, vi kender som forbrugere.
 

Gør uddannelsen virtuel

Det er dog ikke kun til den praktiske service, at vi ser store muligheder for HoloLens. Der er også stort potentiale ved at anvende teknologien til oplæring af serviceteknikere og opbygning af guidematerialer.

Vi kan f.eks. bygge digitale modeller af maskiner og vise dem i HoloLens. På den måde kan det f.eks. illustreres præcis hvilke værktøjer, der skal bruges til en opgave eller hvor meget moment, der skal bruges, når en bestemt bolt skal strammes til.

Ligeledes kan man få glæde af HoloLens ved interaktiv oplæring, endda uden behov for konstant interaktion fra en instruktør. For eksempelvis ved at lade "eleverne" interagere med holografiske tegninger af de maskiner, produkter eller værktøjer, de skal trænes i at arbejde med.

På den måde bliver HoloLens både et internt og eksternt værktøj med tæt integration til virksomhedens serviceafdeling.

Endelig kan man – ved at kombinere service med HoloLens og kunstig intelligens (AI) – opsamle data på de maskiner, der skal vedligeholdes. Det gør det muligt at foretage forebyggende vedligeholdelse og udbedre udstyr, når det er nødvendigt og ikke når en servicemanuel siger det, eller når det først er brudt sammen.
 

Se webinar om Connected Manufacturing

Tags: Produktion

Mere fra Columbus

Columbus Danmark

Ballerup

Columbus er en global IT service- og konsulentvirksomhed med mere end 2.000 medarbejdere på verdensplan.Vi tilbyder forskellige former for løsninger, og vi er kendt for at besidde stor forståelse for forretninger og processer kombineret med en stor viden om de nyeste teknologier og løsningerVores forretning står på tre ben:Digital transformationMicrosoft løsningerColumbus løsninger Vi er eksp…

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere