Ansvarlighed boomer blandt danske engrosvirksomheder
75 procent af engroserhvervets arbejde med ansvarlighed er blevet mere omfattende de seneste fem år, viser ny undersøgelse.
Denne udvikling afliver myten om, at det kun er gennem ændret forbrugeradfærd, at ansvarlighed kommer på dagsordenen, og forbrugsvaner kan ændres. Også de virksomheder, der er i kontakt med slutbrugerne, kan og gør en forskel ved at stille krav til sine leverandører, siger erhvervspolitisk konsulent i Dansk Erhverv Nina Skakke.
Det kan således i dag være en strategisk fordel som grossist at have de mest ansvarlige produkter fordi eksempelvis detailleddet vil foretrække denne leverandør.
Det kan desuden betale sig for virksomhederne at arbejde med ansvarlighed, når blot virksomhederne indtænker arbejdet i den samlede strategi, viser undersøgelsen.
Når man arbejder strategisk med ansvarlighed kan det give positive resultater på bundlinien, og det er selvfølgelig den bedst mulige motivation for virksomhederne. De virksomheder, der er foran på området, har en strategisk fordel i forhold til konkurrenterne, når kunderne i stigende grad efterspørger og forventer klimavenlige produkter, siger Nina Skakke. MS