30.06.2017  |  IT

Analyse: Virksomheder overser potentialet i digital transformation

Et nyt studie fra IFS viser, at selvom virksomhederne gerne vil investere i digital transformation, så bliver udviklingen bremset af mangel på de rette kompetencer. ”Bekymrende” siger en analytiker.

Hver tredje virksomhed er ikke forberedt på digital transformation og mangler de rigtige kompetencer. Og det er på trods af, at der bestemt ikke mangler investeringsvilje blandt selskaberne, der for langt størstedelens vedkommende mener, at bruger midler nok.

Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det viser nogle af konklusionerne i det globale ”Digital Change Survey”, som den svenske softwarevirksomhed IFS netop har udgivet. De tre områder, som rangerer højest i forhold til kommende investeringer i digital transformation de nærmeste tre år, er Big Data og analyseværktøjer (47 procent), Enterprise Resource Planning (ERP) (38 procent) og Internet of Things (IoT) (36 procent).

”Virksomheder forstår åbenbart vigtigheden af at fokusere på digital transformation, og Big Data og analyse, ERP og IoT er afgørende værktøjer for at kunne transformere forretningen. Det er kombinationen af innovative teknologier og virksomheders ekspertviden, der sikrer dem succes og konkurrencedygtighed fremadrettet”, siger Senior Business Advisor i IFS Danmark, Kim Bursøe.

Konkurrencefordel i vente, men kompetencer mangler
Det er da netop også konkurrencedygtighed, der er den væsentligste driver for de danske virksomheder, når det kommer til digital transformation. Således svarer næsten halvdelen (45 procent) af de adspurgte selskaber herhjemme, at ’konkurrencemæssige fordele’ er det vigtigste parameter på investeringsfronten.

Alligevel svarer over en tredjedel af virksomhederne (34 procent) at de er ’noget uforberedte’ eller ’helt uforberedte’ på at håndtere den digitale transformation på grund af manglende kompetencer. Ifølge de danske respondenter er det især ’cyber security’ (50 procent), AI og robotteknologi (47 procent) samt ’beslutningsstøtte’ (37 procent), der rammes hårdt på grund af kompetencemangel.

”Det er bekymrende, at over en tredjedel af respondenterne ikke har det rette personale til at virkeliggøre det digitale transformationsprojekt. Disse virksomheder må lægge en strategi og plan, samt kortlægge hvilke organisatoriske roller, der er væsentlige for at sikre vækst i netop deres branche. De skal gøre en indsats for at tiltrække nye talenter, samt uddanne og beholde eksisterende medarbejdere”, siger Kim Bursøe.

Den menneskelige faktor
Og det er netop også på medarbejderfronten, at disse virksomheder har en opgave foran sig. Trods de praktiske og teknologiske vanskeligheder med digital transformation, er en helt central hindring for de danske virksomheder således den menneskelige faktor, nemlig ’modvilje mod forandring’, som 50 procent angiver som den største barriere. 

Derudover er de danske respondenter også opmærksomme på, at fravær af rette organisatoriske struktur og governancemodel (53 procent) kan være forhindringer på vejen til digital transformation.

Læs også: De digitale ledere performer bedst

Undersøgelsen beror på kvalitative interviews udført af analysevirksomheden Raconteur Custom Publishing og er baseret på svarene fra 750 beslutningstagere i 16 lande inden for olie og gas, luftfart, byggeri og anlæg, produktion, samt service. Landene i undersøgelsen er, foruden Danmark, USA, Canada, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Frankrig, Kina, Japan, Australien, Norge, Holland, Spanien, Polen, Mellemøsten som region og Indien.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere