10.06.2019  |  Branchenyt

ABC-analyse: 5 fejl du for alt i verden vil undgå

Indhold fra partner Hvad er dette?

Placeringen af varer på lageret er afgørende for en effektiv og hurtig plukning. Den rette placering sikres af ABC-analysen. Vi viser dig her, hvordan du bedst udfører analysen, og hvilke dumme fejl du skal undgå.

ABC-analyse: 5 fejl du for alt i verden vil undgå

Placeringen af varer på lageret er afgørende for en effektiv og hurtig plukning. Den rette placering sikres af ABC-analysen. Vi viser dig her, hvordan du bedst udfører analysen, og hvilke dumme fejl du skal undgå.

Kort fortalt sikrer ABC-analysen, at plukkerne har så kort afstand som muligt til de mest hentede varer. ABC-analysen opdeler derfor alle varer i en A-, B- og C-kategori baseret på, hvor ofte varen hentes.

Fordelingen mellem A-, B- og C-varer er en konkret vurdering fra virksomhed til virksomhed. Man ser dog ofte, at et mindre antal varer udgør størstedelen af plukningerne.

1. Du medtager forkerte tal i analysen

Når du foretager din ABC-beregning, er det vigtig, at du overvejer hvilke tal, du skal have med i analysen. Hvis din målsætning er at effektivisere plukningen på lageret, skal du ikke medtage omsætningen i ABC-beregningen.

Sådan laver du din ABC-beregning:

  1. Træk en hitliste for solgte varer fra ERP-systemet
  2. Eksportér eventuelt tallene til Excel, hvor de kan sorteres og kategoriseres
  3. Sortér data efter ”Antal varepluk” faldende
  4. Indsæt en kolonne med antal procent af det samlede antal varepluk: ”Antal varepluk procent”
  5. Opdel i A-, B- og C-kategorier ud fra hvor tit varerne plukkes

Et ekstra tip:
Tag højde for interne bindinger mellem varer, som ikke umiddelbart kan ses ud fra tallene. Det kan f.eks. være, at B-varen ofte plukkes i forbindelse med A-varen.

Bindingerne kan være mellem varer i samme kategori, men også på tværs af kategorier.

Lyt derfor til plukkerne, som med deres erfaring kender disse bindinger. Varer med interne bindinger skal placeres tæt på hinanden.

2. Du bruger kun tre kategorier

Nogle gange findes der småvarer, som omsættes hurtigt. I disse tilfælde kan du indføre en AA-kategori.

Disse småvarer placeres lige omkring pakkebordene og plukkes separat fra alle andre varer. Du får dermed to forskellige plukkeområder med to forskellige plukkere. De to plukordrer konsolideres og smeltes herefter sammen i forbindelse med pakningen.

3. Du gennemfører analysen for sjældent

Udover aldrig at lave en ABC-analyse, så er den største fejl at gøre det for sjældent, da analysen giver forbedringer i 10 ud af 10 gange. Specielt den første gang er forbedringerne markante. Herefter er det vigtigt, at ABC-analysen bliver en fast tilbagevendende proces.

Men hvor ofte skal I lave den?

Hvis I har et stort lager på f.eks. 4-5.000 m2, skal I foretage beregningen ca. en gang om ugen. Gør I det kun hvert halve år, risikerer I at skulle starte forfra.

På et mindre lager skal I typisk lave analysen hver måned eller hvert kvartal – afhængig af udskiftningen af varer.

Tip:
At flytte varerne med jævne mellemrum – f.eks. en gang om ugen – holder også alle på tåspidserne, og man undgår at dårlige rutiner sniger sig ind og nedsætter effektiviteten.

4. De forkerte udfører analysen hos jer

Der er kun ét sted at placere ansvaret for ABC-analysen, hvis det skal fungere bedst mulig. Hos varemodtagelsen.

Derved sikrer I, at varen placeres efter, hvor nemt det er at plukke dem, i stedet for hvor nemt det er at placere dem.

5. Du medtager kampagnevarer i analysen

Er der mange kampagner, skal kampagnevarerne stå i pakkeområdet. Der nytter det ikke, at de medtages i ABC-analysen og ligger spredt ud over lageret, når kampagnen går i gang.

Sørg for en løbende dialog med salg, så I proaktivt placerer kampagnevarer separat. Så undgår I at skulle slukke ildebrande, når kampagnen går i gang. 

Mere fra Logistikkompagniet

Logistikkompagniet

www.logistikkompagniet.dk

Hos Logistikkompagniet leverer vi professionelle og fleksible bemandingsløsninger inden for lager og logistik til offentlige og private virksomheder, der optimerer processerne, giver bedre overblik og styrker bundlinjen. Med mangeårig erfaring inden for afdækning af såvel synlige som skjulte omkostninger leverer vi et skalérbart setup baseret på de bedste principper ved de klassiske InHouse-…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere