4 skridt du kan tage før din Microsoft support slutter i 2018

Den 9. oktober 2018 er indgraveret i manges hoveder, og hvis ikke den allerede er, så er det datoen som AX2009-, AX2012-, og AX2012 R2- kunder burde tænke på. Det er datoen hvor Microsoft hiver stikket på sin mainstream support for de førnævnte versioner.

05.09.2018

Sponseret

Columbus

Microsoft mainstream support

Hvad betyder ophøret af mainstream support, og er det noget, som du virkelig bør fokusere på? Lad os indledningsvis definere, hvad mainstream support fra Microsoft er. Supporten omfatter:

  • Support af sikkerhedsopdateringer 
  • Understøttelse af ikke-sikkerhedsrelaterede hotfixes
  • Designændringer og forespørgsel af nye features
  • Self-service support (Microsoft Knowledge Base, Microsoft Help og Support)

Det lyder måske bekymrende, men den gode nyhed er, at alle tre produkter får forlænget support (extended support) indtil den 12. oktober 2021. 

Hvad er forskellen?

Så hvad er den primære forskel på mainstream support og forlænget support? Kort fortalt, indebærer ophøret af mainstream support, at Microsoft – som udgangspunkt - ikke vil frigive følgende:

  • Sikkerhedsupdates
  • Non-security hotfixes

Derudover vil Microsoft ikke længere foretage produktforbedringer. 

Hvilken situation efterlader dette dig i?

Som Microsoft-kunde er der stadig mange muligheder, som vil kunne sikre dig, at din forretning forsætter med at operere succesfuldt langt ind i fremtiden! Her er fire skridt, som du kan tage før din mainstream support fra Microsoft slutter d. 9. oktober 2018:

1. Tal med din partner

Din partner er der af en årsag, så tal med dem om din situation. Vigtige ting at adressere er blandt andet:

  • Hvor vil I være som forretning? Hvad er jeres mål og forhåbninger?
  • Hvad er jeres tilgang til risici? Er I villige til at træde ud af jeres comfort zone?
  • Hvad er jeres forretningsplan? Hvor vil I gerne hen og hvordan kommer I dertil?

Når jeres partner har disse svar, så kan de hjælpe med at dirigere jer i den rigtige retning i tråd med jeres forretningsplan, således at I opnår jeres mål. Tag en uforpligtende snak med Columbus.

2. Maksimér levetiden af din nuværende løsning

På trods af, at mainstream supporten ophører på din version af AX, er det ikke ensbetydende med, at den er forældet. I bør undersøge hvilke muligheder, der stadig er tilgængelige:

  • Vil jeres infrastruktur være mere kompatibel med den seneste version?
  • Er der nogle tredjepartsløsninger, som vil kunne afhjælpe nogle af jeres udfordringer?
  • Vil det være en fordel for jer at maksimere værdien af jeres data ved at inkorporere teknologier som IoT og Data Analytics?

Hvis i er interesseret i at høre mere om ovenstående muligheder, så kontakt os her.  

3. Udforsk dine opgraderingsmuligheder

På et givent tidspunkt, uanset hvilken løsning I har, er I nødsaget til at se på jeres opgraderingsmuligheder! Hvad indebærer dette? Her er hvad I skal gøre:

  • Genovervej jeres nuværende løsning. Hvad virker for jer? Hvad kæmper I med?
  • Se og forstå hvilke modifikationer, I har lavet til jeres nuværende løsning. Er de nødvendige? Var de det værd?
  • Er det virkelig en opgradering? Eller er det en reimplementering på den seneste platform?

I vil opleve at blive langt bedre informeret om jeres muligheder og ønsker, hvis I arbejder jer gennem disse punkter sammen med jeres partner. Tag fat i Columbus for en uforpligtende snak om jeres opgraderingsmuligheder. 

4. Du kan også gøre ingenting. ”Business as usual”.

Nogle mennesker vil mene at det ikke er en mulighed, men det er det. 

Der er mange kunder som fastholder deres Enhancement Plan (EP) lang tid efter at både mainstream og forlænget support er afsluttet. Ved at gøre dette, får I den seneste version af softwaren, når I er klar. 

Det reelle problem ved denne mulighed er, at der ingen garanti er, og så er vi tilbage til hvor meget jeres forretning tør at risikere. Og det giver jer noget at tænke over.

De næste skridt

Måske har dette hjulpet dig og din virksomhed, og måske har det forvirret dig endnu mere. Hvis du ønsker at diskutere og høre mere om dine muligheder, så står vi klar til en uforpligtende snak. Vi har mange konsulenter og udviklere, som dækker alle versioner af Dynamics AX og Dynamics NAV. Vi vil glædeligt tage en uforpligtende samtale om jeres unikke case og de dertilhørende behov.

Mere fra...

19.03.2024Columbus

Sponseret

Access Management: The key to IT security in large organizations

18.03.2024Columbus

Sponseret

Er du og dit økonomisystem klar til kravet om digital bogføring?

23.11.2023Columbus

Sponseret

The food and beverage industry: Create value together going to the cloud

22.11.2023Columbus

Sponseret

Columbus har fundet leder af global Power Platform-satsning

21.11.2023Columbus

Sponseret

Stærkt Q3-regnskab, nye ambitiøse vækstmål for 2024-2026 samt nyt fokus på Life Science

20.11.2023Columbus

Sponseret

AI blogserie - Opnå succes med dine AI-projekter og nyd godt af fordelene