Ændre købsadfærd skærper konkurrencen
Hvor internet-handlen tidligere var begrænset til en håndfuld produkter, kan vi nu købe selv vores næste familiebil på internettet og bestille den model og funktioner, vi ønsker. Det er ikke længere nødvendigt at besøge et showroom.
Internet-handlen har også ændret forbrugernes forventninger. Med evnen til at modtage varen blot få dage efter ordre - ofte inden for 24 timer og endda, i stigende grad, samme dag – ændrer forventningerne sig. Fart og fleksibilitet bliver afgørende faktorer at opnå succes.
Omkostninger er endnu en faktor, da forbrugerne nemt kan sammenligne produkter og priser i deres jagt rundt på nettet efter den bedste handel.
Samtidig kræver forbrugerne kvalitet, komfort og god kundeservice. De forventer også et smidigt retursystem. Ifølge en statistik returneres der alene i USA ca. 3,5 mia. varer hvert år, hvoraf kun 20 % er defekte. I Europa er Danmark i top hvad angår e-handel. 4 ud af 5 danske forbrugere handler på nettet, og med et stigende salg kommer også et stigende antal returneringer.
Læs den fulde artikel her