09.05.2018  |  Strategi & ledelse

Walmart indtager det indiske marked

Walmart opkøber 75 procent af det indiske e-handelsfirma Flipkart. Endnu mangler detailgiganten at bekræfte aftalen, som konkurrenten Amazon ligeledes prøvede at få fingrene i.

Amerikanske Walmart køber en majoritetsandel i det indiske e-handelsfirma Flipkart, der har solgt 75 procent af firmaet for 15 milliarder dollars (knap 95 mia. kr.). Det skriver adskillige medier, bl.a. BBC. Nu mangler bare Walmarts officielle udmelding, der endeligt kan bekræfte købet.

Læs også: Ny undersøgelse: Skift i onlineshoppingadfærd stiller større krav til forhandlere

Walmart har indtil videre afvist at kommentere på aftalen med Flipkart, men detailvirksomheden har i lang tid eftersøgt en mulighed for at få hul igennem til det indiske marked.

Og af gode grunde. Onlinehandlen i Indien forventes ifølge BBC at accelerere i et højt tempo over de kommende år. Det estimeres, at markedet for e-handel vil vokse med næsten en tredjedel alene i år.

”Kina og Indien har helt bestemt muligheden for at være meget store vækstmarkeder for os, især når du tænker på, at mere end en tredjedel af verdens befolkning bor i de to lande. De kan fortsat være store muligheder for os i fremtiden”, sagde Walmart’s chef for investor relations, Brett Biggs, på en konference i marts, ifølge BBC.

Amazon bliver slået på målstregen
Ifølge flere kilder skulle e-handelsvirksomheden Amazon have forsøgt at forhindre aftalen mellem Walmart og Flipkart.

Amazon har således også set Flipkart som en gylden adgangsbillet til det indiske marked og millioner af brugere. Men på trods af et mod bud har man måtte erkende nederlaget til konkurrenten Walmart, der længe har pumpet ressourcer ind i kampen for at overgå andre e-handel udbydere, ikke mindst Amazon.

Flipkart blev stiftet i 2007 og har i dag over 100 millioner registrerede brugere, og ifølge virksomheden selv håndterer man over otte millioner forsendelser hver måned.

Det har førhen lokket store investorer som Microsoft og Softbank til. Hvis salgsrygterne holder stik, værdiansætter Walmarts tilbud firmaet til 20 mia. dollars (omkring 125 mia. kr.). Det er næsten det dobbelt af de $11,4 mia. en investeringsrunde sidste år anslog, at firmaet var værd.

Læs også: Walmart satser stort på levering af online-handel

Og ifølge Satish Meena, der er seniorprognoseanalytiker hos analysefirmaet Forrester, er det et smart træk af Flipkart at vælge Walmart fremfor Amazon.

"For Flipkart er denne aftale mere end bare penge (..) Amazon haler ind i andre kategorier end mode, så Flipkart har brug for Walmart at forblive konkurrencedygtig på lang sigt", siger hun til BBC.

- EST
 

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere