Vognmænd giver speditørerne baghjul

Stor efterspørgsel trækker indtjeningen op hos de danske vognmænd, mens speditionsbranchen i øjeblikket oplever hård konkurrence og konsolidering, lyder det fra Deloitte.

"Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler,” siger partner i Deloitte, Lars Andersen. Foto: Deloitte..

20.02.2018

SCM.dk

Hos de danske vognmænd er man bedre til at klare forandringerne, når det kommer til indtjening, end det er tilfældet hos speditørerne. Det viser Transportanalyse 2018, der er foretaget af Deloitte:

”Det går godt for de danske vognmænd. De er blevet bedre til at tjene penge, og der er udsigt til yderligere fremgang i 2017. Den positive udvikling er særligt trukket af de største vognmænd”, siger Lars Andersen, der er partner i Deloitte og ekspert i transportbranchen, og fortsætter:

”Årsagen er det generelle opsving i samfundsøkonomien. Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler”.

Positiv udvikling i 2017
Ifølge analysen fra Deloitte afspejler de gode tider sig i vognmændenes indtjening, der i snit er steget fra cirka 30.000 kroner pr. ansat i 2015 til 48.000 kroner i 2016.

Derudover viser de foreløbige tal for 2017, at pilen fortsætter opad – det er dog stadig de mindste vognmænd, der tjener mest pr. ansat.

Hos de danske speditører går det overordnet væsentligt ringere end for vognmændene. Det skyldes, at branchen er præget af hård konkurrence og af, at især de store aktører prøver at blive endnu større.

”De største danske speditører oplever kraftigt faldende indtjening. Årsagen er, at markedet er en regulær kampplads, hvor alle forsøger at ruste sig til endnu hårdere konkurrence i fremtiden”, siger Lars Andersen og tilføjer:

”Derfor prøver alle at blive større og opnå stordrift gennem opkøb og konsolidering. Vi er formentlig på vej mod et speditionsmarked med langt større og færre aktører”.

Kun de største spillere på markedet kæmper om stordrift og vækst
At speditørerne i øjeblikket oplever svære tider kan ses på, at det primære resultat er faldet fra cirka 84.000 kroner i snit i 2015 til cirka 20.000 kroner i 2016.

Den store nedgang skyldes især de store speditører med over 100 ansatte, hvis indtjening er styrtdykket fra 70.000 kroner i 2015 til cirka 7.000 i 2016:

”Men billedet hos speditørerne er tvetydigt. For de mellemstore virksomheder med 50-100 ansatte havde faktisk kraftig stigning i indtjeningen i 2016, så meget tyder på, at slaget om stordrift og vækst udspiller sig hårdest mellem de største spillere på markedet”, siger Lars Andersen.

Læs også: De små vognmænd kører med størst overskud i transportbranchen 

Analysen bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater for 249 speditører og 779 vognmænd. Analysen er gennemført af Deloitte i december 2017 og januar 2018.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle