Vi har virkelig strakt vores forsyningskæde

For fødevarevirksomheden Tulip Food Company har kravene til at kunne levere en fornuftig indtjening ført til en forsyningskæde, der er blevet strakt langt ud gennem Europa. Det giver VP for supply chain Jørgen Skaarup flere forskellige udfordringer – varerne skal jo være friske.

18.04.2016

SCM.dk

Jagten på lavere omkostninger kender man til i mange brancher, specielt inden for fremstillingsindustrien, hvor adskillige danske og internationale virksomheder har flyttet produktion til såkaldte cost competitive countries inden for EU, hvor lønudgifter og lignende er lavere end herhjemme.

I fødevaresektoren giver den slags imidlertid flere udfordringer, fordi lange transporttider ikke for alvor er en mulighed. Pølser, pålæg, postej etc. skal jo nå friske frem til forbrugerne, og det er en konstant udfordring hos den store danske producent Tulip, der siden starten i 1887 har solgt en lang række madvarer i både Danmark og specielt i de senere år i udlandet.

”Kundekravene er steget, og på visse markeder er selvsagt sværere – faktisk næsten umuligt – at få det til at hænge sammen med relativt lange transporttider” siger Jørgen Skaarup. Foto: Tulip Food Company.

Andre spilleregler
Vice president for supply chain Jørgen Skaarup er manden med det overordnede ansvar for koncernens logistiksystemer – herunder varetransport -  og dermed også de mange hensyn, der skal tages i den forbindelse.

”For os, der handler med kødvarer, gælder der jo nogle lidt andre spilleregler, end hvis man fx lavede møbler. Vi sourcer emballage og ingredienser overalt i verden, men sourcingen af selve kødråvarerne er vi nødt til at holde i EU. Vi producerer hos underleverandører i Polen og Rumænien og vore egne fabrikker i Tyskland. Og vi afsætter så disse produkter i vores klassiske markeder såsom Danmark og Sverige”, forklarer han.

”Det betyder, at vores forsyningskæder er blevet trukket langt ud – stretched – over de seneste år. Og samtidig er kundekravene er steget, så hvor vi før i tiden havde et spillerum på måske 96 timer fra ordreindgang til levering, så er vi på visse markeder blevet presset ned på 24 timer, og det er selvsagt sværere – faktisk næsten umuligt – at få til at hænge sammen med relativt lange transporttider”, siger Jørgen Skaarup.

Konstant flow
Derfor har Tulip, der siden 1998 har været en del af Danish Crown Group, taget flere forskellige skridt for at kunne håndtere de tidsmæssige udfordringer i sin supply chain.

”Vi kæmper for at holde fast i principperne om at producere og levere efter ordre. Det gør vi ved at fjerne alle unødige processer og tidsrøvere i forsyningskæden. Indtil videre er vi lykkes med at producere til ordrer til vores danske og svenske detailkunder. Det koncept har så fået en uforudset udfordring i form af den øgede kontrol ved både den dansk-tyske og den dansk-svenske grænse. Det tager alt sammen tid. Og på et tidspunkt bliver den til rådighed værende tid så kort, at vi ikke kan nå det, og derfor kan vi blive tvunget til at etablere færdigvarelagre”, forklarer Jørgen Skaarup.

Dette er således tilfældet på det tyske marked, hvor leveringstiden er kommet ned på de føromtalte 24 timer. At styre et færdigvarelager af kølede kødbaserede produkter er derfor blevet en vanskelig affære: på et produkt med 28 dages holdbarhed har Tulip derfor faktisk kun to-tre dage til rådighed til lagerstyringen.

”Vores branche er snart ved at ligne avisbranchen: varen skal være dagsfrisk, og i morgen er den ikke noget værd”, slutter Jørgen Skaarup.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle