"Vagthunde" passer på nye varer hos Sanistål

Sanistål følger systematisk op på nye varer fra første dag de rammer lageret, til de bliver en succes. Det har øget succesraten fra 60 til over 80 procent. Produktkoordinatorerne bruger ABC Analyzer til overvågningen og råber vagt i gevær, hvis en ny vare ikke performer.

Rene Grøn, Afdelingsleder for Produktsupport, stod for projektet der har sikret at succesraten steg med mere end 20%.

Sanistål gik for et par år siden i gang med at rydde op på varelageret og fandt mange lavfrekvente varer, som optog unødig plads. Det skyldtes, at ingen fulgte op på, om nye varer performede som ventet. Derfor begyndte Sanistål i 2012 at overvåge nye varer systematisk, så varer uden salg blev opdaget i tide.

Se video med Rene Grøn, Sanistål: Vi hævede succesraten med 20 % 

Leder for produktsupport, Rene Grøn, stod for implementeringen af projektet.
"Vi kan ikke acceptere at finde varer, der har samlet støv på hylderne i flere år. De skal enten have nyt liv – typisk ekstra markedsføring – eller ud af sortimentet," fortæller Rene Grøn

Risikovarer opdages i tide
Når en produktkoordinator opdager en risikovare i ABC Analyzer, indkalder produktkoordinatoren den ansvarlige produktchef til et møde. Her tager de sammen stilling til, om varen skal have et nyt skud markedsføring eller tages ud af sortimentet. På den måde kan Sanistål returnere dårligt performende varer til leverandøren i tide.

Ny KPI sikrer succesen 
Nu bliver produktcheferne målt på, om nye varer performer. ”Man skal måle og motivere medarbejderne præcist på den adfærd, man ønsker – det sikrer fremdrift” udtaler Rene Grøn. Saniståls resultater viser, at både teorien og Saniståls nye KPI – i samspil med ABC Analyzer – virker i praksis: Tidligere lå succesraten for nye varer på 60 procent, nu er den over 80 procent.

Prøvetid: 12 måneder
Sanistål har oprettet 24 kategorier i ABC Analyzer til deres nye varer, 12 grønne og 12 røde: De fungerer som et simpelt trafiklys, og viser nye varer måned for måned efter implementering. Varer der performer godt ender automatisk i månedens grønne kategori, mens varer der ikke gør ender i den røde kategori.  
De tre første måneder er varen fredet, men i måned fire og måned syv reagerer produktkoordinatorerne, hvis varen ikke performer efter veldefinerede matematiske kriterier. Røde varer er risikovarer, som ikke lever op til kriterierne, mens grønne varer sælger godt nok. 

Sanistål og ABC Analyzer
•    120.000 varenumre
•    1000 varegrupper
•    1100 ansatte
•    46 butikker i Danmark
•    Omsatte for 4,45 mia. kr i 2012
•    Sanistål har brugt ABC siden 2011 i flere afdelinger bl.a. Indkøb, Produktsupport og til sortimentsstyring i butikkerne
•    I dag har Sanistål 100 brugere på ABC Viewer

09.11.2021ABC Softwork

Sponseret

How Bygma uses supplier negotiations to increase their profitability

29.01.2021ABC Softwork

Sponseret

Specific Pharma: »Vi sparede 500.000 kr. på ét klik«

26.01.2021ABC Softwork

Sponseret

Gratis Webinar: Sådan sikrer Indkøb, Lager og Produktion stabilt vareniveau og tilfredse kunder

18.01.2021ABC Softwork

Sponseret

Et af Vikans vigtigste parametre for at sikre tilfredse kunder er høj leveringsperformance

21.01.2020ABC Softwork

Sponseret

»Vi har meget lettere ved at træffe rigtige valg«

07.01.2020ABC Softwork

Sponseret

KPI’er i fokus: Uden mål kan man ikke score