Vær Innovativ og produktiv samtidig

Artikel fra Effektivitet nr. 1, 2015.

27.05.2015

Sponseret

Christina Villefrance Møller, PhD studerende DTU Management Engineering, effektivitet.dk

Mange virksomheder har erfaring med skabe stabile og effektive fremstillingsprocesser ved at indføre standarder for arbejdet. Det sikrer, at kunden får den forventede kvalitet og levering. Men skal processerne udvikles, så indebærer det, at der stilles spørgsmålstegn ved, om standarden er Best Practice. Der skal åbnes op for kreativitet og en undersøgelse af nye muligheder, hvilket kan destabilisere fremstillingsprocessen. Hvordan kan ledere og medarbejdere håndtere denne tvetydighed mellem kreativ innovation og standardarbejde?

Forskning i fremtidens produktion

Dette er et af de spørgsmål, der stilles i forskningsindsatsen under MADE (Manufacturing Academy of Denmark). I foreningen MADE arbejder universiteter, små, mellemstore og store virksomheder, GTS-institutter, DI samt tre fonde og foreninger, sammen for at fremme produktion i Danmark. Forskningsindsatsen fokuserer på hurtig produkt- og produktionsudvikling, modelbaseret produktion samt kompleksitetsledelse. Hvert af disse tre fokusområder undersøges på tre niveauer: Værdikæder og forretningssystemer, integrerede produktionssystemer samt teknologier. Det giver i alt ni felter, der er defineret som arbejdspakker. Nedenstående figur giver et overblik over arbejdspakkerne:

Den ene af arbejdspakkerne hedder Fremtidens produktionsparadigme, og den har til formål at undersøge, hvordan danske virksomheder kan kombinere høj grad af effektivitet med villigheden til at løbe en risiko ved at introducere nye ideer i produktionen. Og hvordan man kan udnytte fordelene ved standardisering uden at miste fleksibiliteten.

Verden forandrer sig stadig hurtigere

Danske virksomheder er i dag en del af et komplekst, globalt netværk af højt optimerede fabrikker med begrænsede ressourcer. Forskning, produktudvikling og produktion er nu ikke kun adskilt i forskellige organisatoriske enheder, men også placeret globalt på forskellige steder (Berger 2013). De globale markedsforhold indebærer hyppige ændringer i kundekrav, som igen reducerer virksomhedernes ordrehorisont. Det er nu almindeligt at se, at en virksomhed har svært ved at forudsige kundernes behov for varer, blot en uge frem. Gennemsigtighed i markedet gør det i dag nemt for kunderne at finde alternative leverandører. De danske virksomheder er derfor tvunget til at fortsætte deres bestræbelser på at reducere spild og forbedre produktiviteten. Som COO Søren Maarsø fra TRESU Group beskriver det: "De lavt-hængende frugter er ikke så synlige mere." Det betyder, at selv om der gøres en ihærdig indsats, så flytter målet sig. For TRESU Group betyder det også, at de stiller spørgsmålet: "Hvordan prioriterer og planlægger vi bedst?" De oplever et behov for fleksibilitet til at tilpasse ressourcerne til behovet i produktion såvel som konstruktionsarbejde.

Der skal også tænkes nyt

Det er dog ikke nok for danske virksomheder at blive bedre til det, de gør. Markeder forsvinder og nye markeder opstår hurtigt, bl.a. drevet af ny teknologi og innovation. Mange virksomheder bliver udfordret på deres forretningsmodel og risikerer at miste deres konkurrenceevne, hvis de ikke formår at genopfinde sig selv (Christensen 1995). Nye teknologier som Big Data, Internet of Things (IoT), mobilteknologi, fleksibel automatisering og 3D-print kan åbne nye muligheder for produktion. Big Data var hovedtemaet for sidste nummer af Effektivitet. Her kunne du læse, hvordan virksomhederne kan analysere store mængder data for at se tendenser og følge kundernes adfærd i realtid. Internet of Things knytter informationer om kundernes behov sammen maskine til maskine med mobilteknologi, der giver adgang til data hvor som helst. Sammen med en fleksibel automatisering øges bl.a. sporbarhed af kundetilpassede produkter, og omkostningerne ved at tilpasse produktionen til nye produkter reduceres.

3D-print er en anden spændende teknologi, der giver nye muligheder for fremstillingsvirksomheder. Med 3D-print kan du printe, hvad du har brug for, hvor du har brug for det. Danske virksomheder bruger det nu til at fremstille højt kundetilpassede produkter i små mængder. Dette er en mulighed for at decentralisere fremstillingsprocessen, så eksempelvis reservedele til et skib kan printes ude på søen. Med tiden vil det endda kunne påvirke dit privatliv. Kan du forestille dig reservedele ’on-demand’ til din bil? Ville det ikke være en lettelse, hvis Internet of Things gav værkstedet adgang til at træffe beslutninger om vedligeholdelse af bilen for dig. Og sælgeren med Big data fandt den rigtige model at foreslå dig i det øjeblik, du begynder at tænke på at købe en nye bil?

Konkurrencedygtig nu og i fremtiden

Er der et nyt produktionsparadigme? Der er helt sikkert nye tekno-

logiske muligheder, der kræver grundige overvejelser om konsekvenserne for danske fremstillingsvirksomheders forretningsmodeller. Technology Director Torben Buch Rasmussen fra Grundfos kan godt genkende billedet af et nyt produktionsparadigme:

"Det handler om, at vi skaber et nyt produktionsparadigme, som gør at vi bliver mere konkurrencedygtige i morgen, end vi er i dag, og som understøtter morgendagens konkurrencesituation inden for de markeder, vi leverer produkter eller ydelser til. Derfor skal vi som produktionsvirksomheder udnytte de fremtidige teknologiske muligheder, der kommer frem. Vi skal også finde svar på, hvordan danske virksomheder kan differentiere sig ved at anvende de ledelsesmæssige og medarbejdermæssige kapabiliteter vi har i Danmark. Vi har en tradition for at kunne omstille os hurtigt til nye situationer, være risikovillige, samt turde tage beslutninger på et organisatorisk lavt niveau. Vi har rigtig dygtige medarbejdere, ikke mindst faglærte."

I forskningsarbejdet vil vi bl.a. undersøge, hvad der karakteriserer virksomhedernes fremtidige behov, og hvilke faktorer der fremmer og hæmmer videndeling og læring i organisationen. Udgangspunktet er, at ledere og medarbejdere skal kunne håndtere både det produktive og innovative i dagligdagen, såvel som i udviklingen af virksomheden.

Virksomhederne

TRESU Group producerer udstyr indenfor den grafiske branche. Der er ca. 235 medarbejdere verden over med produktion i Bjert ved Kolding, Litauen og USA.

Grundfos producerer pumper og motorer. Virksomheden har ca. 18.000 medarbejdere globalt med produktion i Bjerringbro, Ungarn, Kina, Rusland, Serbien, Tyskland, England, Frankrig, USA, Mexico, Taiwan for at nævne de største.

Begge virksomheder er partnere i arbejdspakken Fremtidens Produktionsparadigme sammen med Coloplast, NKT Photonics, Haarup Maskinfabrik, CBS, DTU, AAU og FORCE Technology.

Referencer:

Berger, Suzanne (2013); Making in America – From Innovation to Market. 2013 Massachusetts Institute of Technology.

Christensen, Clayton and Bower, Joseph L. (1995); Disruptive Technologies: Catching the Wave. 1995 Harvard Business Review.

Læs her flere artikler fra samme nummer: "Fra Strategi til virkelighed"

Mere fra...

26.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Servitization: Extended Business Model for more Revenue and Profit

12.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Ny efteruddannelse i Operations og Supply Chain Management på DTU

29.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Brug problemer til at skabe innovation og udvikling

15.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Spring Servitization Conference på Copenhagen Business School

17.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Aktuelle værktøjer: 6 steps - og på vej mod Toyotas A3 niveau

05.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Vind fremtiden