Unilever fortæller om hele deres palmeolie supply chain

Dagligvaregiganten Unilever vil som den første større virksomhed afsløre, hvordan deres palmeolie bliver produceret. Det skal skubbe til udviklingen af en bæredygtig palmeolieindustri.

”Unilever er overbevist om at fuldstændig gennemsigtighed er nødvendigt for en radikal omdannelse. Vi ønsker, at dette skridt skal være starten på en ny åben industri”, siger Marc Engel, Unilevers chief supply chain officer. Arkivfoto..

22.02.2018

SCM.dk

Palmeolie er i dag en milliard-industri, som bruges i omkring 50 pct. af alle dagligvarer – fra snacks til sæber og biobrændstoffer.

Denne uge vil Unilever blive den første dagligvarevirksomhed til at offentliggøre de leverandører og fabrikker, som producerer den palmeolie, virksomheden benytter, både direkte og indirekte.

”Det markerer en vigtig milepæl i vores fortsatte arbejde for en mere bæredygtig palmeolieindustri,” skriver Unilever.

Læs også: Store virksomheder sparer over 80 mia. kr. på mindre CO2 i forsyningskæderne

At dele detaljer om palmeoliens tilbliven, er ifølge Unilever et stort skridt mod en bedre gennemsigtighed i industrien.

”Vi er stærkt overbevist om, at åbenhed og gennemsigtighed er nøglen til at opnå en fuldt sporbar forsyningskæde,” skriver Unilever.

Et mål, som virksomheden satte tilbage i 2013, hvor det først lancerede dets Sustainable Palm Oil Sourcing Policy.

Gennemsigtighed skubber til udviklingen
Synliggørelsen giver ikke alene bedre indsigt i, hvor palmeolien kommer fra, det giver også mulighed for proaktivt at identificere problemer og adressere dem hurtigt og effektivt, påpeger Unilever.

Som følge af, at disse data er tilgængelige, er målet, at det skal blive lettere for andre at afsløre udfordringer og få indsigt i industrien. På den måde et det ifølge Unilever muligt at løse problemerne sammen med leverandører, ngo-partnere, regeringer og andre interesserede.

Læs også: Unilever vil bruge blockchain til at sikre bæredygtig supply chain 

”Mange mennesker tror, at hvis du outsourcer din værdikæde, kan du outsource dine ansvarsområder. Det tror jeg ikke,” sagde adm. direktør Paul Polman i et panel ved årets World Economic Forum i Davos.

Paul Polman påpeger, at vi må være på forkant med forandringen. Derfor arbejder Unilever målrettet med gennemsigtighed i kampen om en mere bæredygtig palmeolieindustri.

Kompleks supply chain
Forsyningskæden på palmeolie er lang og kompleks. Palmeolien når forbi mange hænder, inden den når Unilevers fabrikker. Frugten dyrkes på plantager, hvor landmænd sælger deres produkter til mellemmænd og aktører. De leverer det videre til en mølle, hvor frugten behandles. Dernæst bliver det transporteret til raffinaderier og videre til behandling. Først efter dette stop når det til Unilevers direkte forsyningskæde.

Gennemsigtighed og sporbarhed er vigtigt for effektivt at kunne løse de systematiske problemer i forbindelse med, hvordan palmeolie dyrkes og produceres – såsom krænkelse og menneskerettigheder, påpeger Unilever.

Læs også: Føde- og drikkevaregiganter vil styrke forsyningskæden 

"Vi har længe forpligtet os til at tage førertrøjen på, når det handler om at opnå gennemsigtighed, og den bedste måde at demonstrere dette på er at åbne vores egen forsyningskæde,” siger Marc Engel, Unilevers chief supply chain officer.

Det har krævet udholdenhed at komme dertil, hvor Unilever er nu, både fordi åbenhed involverer kommercielt følsomme oplysninger, og fordi palmeolie-forsyningskæden er kompleks, påpeger han.

”Vi er meget stolte af at være det første dagligvarevirksomhed til at tage dette skridt. Unilever mener, at der er behov for fuldstændig gennemsigtighed for at opnå radikal forandring. Vi ønsker, at dette skridt skal være starten på en ny erhvervslivs-bevægelse", siger Marc Engel.

-JJK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle