Transparens i transporten - helt ud til kunden

Proof-of-Delivery (PoD) hedder teknologien, der til enhver tid kan holde styr på, hvor din vare befinder sig i distributionskæden. Det er ikke ny teknologi, men det er sund fornuft, der både kan forbedre kundeservice, reducere omkostninger og levere dokumentation for leveringer.

19.10.2010

SCM.dk

PoD er en teknologi, der kan forsyne dig med en verificering i realtid for levering af en vare. Chaufføren, der leverer varen, får en kvittering af modtageren på skærmen af sin PDA. Systemet optager samtidig den skannede stregkode på varen, det konkrete GPS-koordinat samt det aktuelle tidspunkt. Kvitteringen bliver med det samme trådløst overført til virksomhedens it-system. Men PoD handler ikke kun om at dokumentere leveringen til modtageren. Den fysiske verificering af varerne skal ske gennem hele transporten – både når varerne læsses på bilen, og når de skal leveres hos kunden. Det sker ved, at chaufføren skanner varerne ind på bilen, hvor systemet verificerer de unikke kolli/paller op mod den pågældende ordre. Det samme sker, når varerne skal leveres. Passer de unikke kollinumre ikke med dem på ordren, udløses en alarm på PDA’en, og en potentiel fejlleverance er dermed opfanget og elimineret.
Det er meget enkelt, men det gør en stor forskel for alle forretninger med et vist distributionsbehov, uanset om virksomheden bruger egne eller 3. parts transportører.

PoD skaber værdi…
”Vi oplever stor efterspørgsel efter PoD fra alle typer virksomheder, der har et distributionsbehov”, fortæller Business Consultant Mobile Solutions Esben Schnurre fra Consafe Logistics.

”Alle de store logistikvirksomheder har allerede længe anvendt teknologien, men der er masser af virksomheder, som er ved at få øjnene op for, at PoD kan tilføre værdi også for dem. Mange virksomheder bruger meget energi på at optimere lagersystemet. Det er glimrende, men det nytter ikke ret meget, hvis kæden hopper af i distributionsleddet og kunden i sidste ende står med en dårlig oplevelse, fordi afsendervirksomheden ikke har styr på ”the last mile” i forsyningskæden”.

Gevinster omfatter for eksempel:

  • I ved, hvor varen er – fordi I nemt kan spore den uden behov for tidskrævende telefonjagt
  • PoD reducerer svind – fordi alle varer bliver registrerede ved afgang og igen ved levering. Intet bliver væk
  • PoD forbedrer kundeservice – fordi I med det samme kan informere kunden om, hvem hos kunden, der har modtaget varen hvornår
  • Chaufføren får fuld dokumentation for udført opgave. Det giver rene linier og tryghed for chaufføren
  • PoD kan udstyres med alarmmodul, så chauffører i knibe hurtigt kan slå alarm



… hele veje rundt i forsyningskæden
PoD skaber reelt værdi for alle parter, som er involverede i en distributionskæde. Som eksempler kan nævnes:


  • Finans/bogholderi opnår øget likviditet, fordi fakturering sker så snart varen er leveret
  • Salg får opdateret information om overholdelse af KPI’er for levering
  • Indkøb kan holde styr på eventuelle leverancer og returvarer
  • Ledelsen får bedre kontrol over logistikken og fornemmelse af leveringsevne
  • Alle får online transparens i realtid
  • Virksomheden får et ekstra konkurrenceparameter, der kan differentiere fra konkurrenter


Involver brugerne i implementering
Esben Schnurre anbefaler, at man anvender standard mobil-løsninger med PoD-funktionalitet, men tilpasser dem til sin egen virksomheds processer og behov. Han peger på tre anbefalinger, når virksomheder skal implementere PoD:


  • Involver brugerne – det giver både den bedste løsning og det bedste buy-in
  • Lav en afgrænset pilot og lær af erfaringer fra piloten
  • Udarbejd den endelige kravsspecifikation på basis af pilotprojektet, så løsningen hverken bliver for snæver eller for bred


”Det er vores erfaring, at chauffør-reaktioner kan være en barriere for implementering af PoD. Chauffører kan forståeligt nok frygte, at teknologien skal bruges til at kontrollere deres arbejde samt begrænse deres frihed. Det er derfor vigtigt at tage chaufførerne med på råd helt fra starten af, så de kan blive medspillere og ikke modspillere i implementeringen”, fortæller Esben Schnurre og tilføjer:

”Et grundigt forarbejde med behovsafklaring og kravsspecifikationer kan spare virksomheden for mange spildte kræfter senere i forløbet. Det er også en gylden chance til at analysere eksisterende processer og eventuelt indføre forbedringer”.

Håndfaste besparelser
Berendsen Tekstil Service AS i Norge har implementeret en mobile it-løsning, som indeholder PoD. Den ansvarlige projektleder udtaler:

”Systemet reducerer vores omkostninger til brændstof, løn og administration samtidig med, at det dækker alle vores behov for sporbarhed, korrekt registrering af leveringer, effektivitet og miljøhensyn. Systemet er integreret direkte med vores transport- og administrative supportsystemer, hvilket medfører betydelige effektivitetsgevinster for både den enkelte medarbejder og den samlede flåde af køretøjer. Effekten er både håndfaste besparelser og forbedret leveringskvalitet", fortæller projektleder Morten Bodding.

Virksomheden har været så tilfreds med løsningen i Norge, at Morten Bodding forventer, den mobile it-løsning vil blive implementeret i en række af virksomhedens afdelinger i andre lande.

Styr på returvarer
Den globale bryggerikoncern Carlsberg er i fuld gang med 2. generation af mobile it-løsninger, der naturligvis også omfatter PoD som en af mange funktionaliteter. De mobile løsninger binder alle hjørner og ender i forsyningskæden fra salg over supply chain til finans sammen. Gevinsten er bedre transparens i kæden, hurtigere faktureringsflow, færre tomme kilometre med tog og lastbiler og bedre styr på det omfattende returflow. Det medfører færre omkostninger, bedre likviditet, mindre CO2-udslip, bedre ledelsesstøtte og hurtigere reaktionsevne.

Returvarer fylder rigtig meget i Carlsbergs system, og der er mange omkostninger at spare, hvis koncernen har et præcist overblik i realtid over, hvor store lagre af returvarer der er hvor henne. Det medfører ifølge Claus Jensen en række fordele, såsom:

  • Mindre lagerbinding af returvarer
  • Behov for færre lagerkvadratmeter
  • Væsentligt mindre timeforbrug til manuel optælling af returvarer på lagre
  • Bedre pladsudnyttelse på lastbiler -> færre tomme kilometre -> mindre CO2-udledning


”Den største forretningsmæssige fordel med den nye generation af mobility er formentlig, at vores dataindsamling og –opdatering bliver langt bedre. Vi får bedre styr på stamdata og datadisciplin, fordi dataindsamlingen sker på selve åstedet, derude hvor tingene sker - nemlig hos chaufføren eller lagermedarbejderen”, fortæller Claus Jensen.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

15.03.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club - d. 8. maj 2024 - Munkebjerg Hotel, Vejle

15.03.2024SCM.dk

Lineage styrker sin nordiske cold chain

13.03.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Holmatro Multi Purpose Cylinder Donkraft

11.03.2024SCM.dk

Esbjerg vil opføre ny kæmpe dryport

11.03.2024Swisslog

Sponseret

Swisslog fremhever «den menneskelige siden av automatisering» under LogiMAT 2024

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle