29.08.2017  |  Branchenyt

Indspark: Tingenes internet gør kæden intelligent

Internet of Things rummer store muligheder, når det kommer til at skabe langt hurtigere og sikrere leveringstider, men det kommer ikke af sig selv.

I 90’erne og 00’erne blev fax og store kuverter med frimærker på smidt ud og erstattet af world wide web. Internet blev foldet ud som effektiv digital kommunikationsplatform mellem computere med stor effekt på både erhvervsliv og forbrugerverdenen.

I 10’erne blev det mobile internet og smartphones foldet ud som effektiv digital kommunikationsform mellem mennesker på farten. Nu er tiden kommet til at folde en digital kommunikationsplatform, der også tager de fysiske ting med i ligningen.

Internet of Things eller IoT kobler ting sammen med andre ting eller mennesker og skaber helt nye muligheder for intelligens i forsyningskæden.

Det fortalte Lars Nielsen, der er Head of Technology Industry & Society, Ericsson om på Den Danske Supply Chain Konference den 1. juni.

Fra skruetrækker til elektrisk skruemaskine
Men hvordan gør man så det, hvis man er supply chain direktør i en mellemstor dansk virksomhed med fysiske varestrømme? Jo, man starter med at løfte præcisionen i lagerstyringen fra 50 eller 75 procent til så tæt på 100 procent som muligt.

Det kræver fokus – på adfærd, disciplin og forbedrede processer. Teknologisk kan man tage skridtet fra stregkoder til RFID som grundlag for mærkning og datafangst i varestrømmen.

”Det lyder måske lidt kedeligt med det fokus på lagerstyring, for skulle RFID ikke være en ny, smart teknologi? Faktisk er det bedre at se RFID som den elektriske skruemaskine i forhold til stregkoden som den klassiske hånddrevne skruetrækker" siger Mads Kibsgaard, Supply Chain Specialist i GS1 Denmark, og fortsætter:

"RFID kan hjælpe virksomheder med at gøre lager- og hyldestyring nemmere og mere præcis – det er ikke en opfindelse af en helt ny disciplin. Men kedeligt er det bestemt ikke, for med 100 procent nøjagtigt lageroverblik, kan virksomheder få indsigter og skabe de nye løsninger, som fremover skal drive salget."

Nemt, bekvemt og hurtigt
Fra Teknologisk Institut er man med på, at det i udstrakt grad er forbrugernes adfærd og forventninger, der driver udviklingen:

”Vi er utålmodige. Er blusen ikke i butikken, så går vi ind i en anden, eller køber den online. Vi vil kunne returnere et web-køb med posten eller bytte i en fysisk butik. Det skal være nemt og bekvemt – og med hurtig levering. Og dét stiller meget høje krav til backend-systemer hos detailhandlen”, pointerer Sanne Schibsbye, Seniorprojektleder hos Teknologisk Institut.

Og så er vi tilbage ved lagerstyringen, det basale overblik over hvad vi egentlig har på lager.

I den nyeste udgave af vores magasin SCM+Logistik bringer vi et tema om det store tingenes internet og mulighederne for, at datafangst og mærkning kan skabe langt hurtigere og sikrere leveringstider samt alle mulige andre markante forbedringer i forsyningskæden.

Mere fra POUL

POUL BREIL-HANSEN

Redaktør, SCM+Logistik & SCM.dk

Poul has special knowledge within complex business elements such as operations and supply chain management, warehouse management and logistics, business IT, process excellence, lean/six sigma, strategy development and execution, financial management, business intelligence, innovation, CSR etc.

Se profil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere