24.11.2014  |  Strategi & ledelse

Tillid øger muligheden for vækst

Indhold fra partner Hvad er dette?

Tillid er en vigtig faktor for virksomheders konkurrencedygtighed, viser Dansk Industris ’Lederundersøgelse 2014’.

Virksomheder, der har en høj grad af tillid, har større mulighed for at skabe vækst og fremgang. Det viser en undersøgelse, som Dansk Industri (DI) har foretaget blandt 1.000 danske erhvervsledere, skriver DI i nyhedsbrevet DI Indsigt.

Læs også: Menneskelige relationer gør outsourcing til succes

I undersøgelsen fremgår det, at 92 procent af de adspurgte ledere mener, at tillid er afgørende for virksomhedens konkurrencekraft, og halvdelen af svarpersonerne angiver, at tillid er en meget vigtig faktor.

Det er særligt den interne tillid i organisationen, der er afgørende for konkurrencekraften. Her mener 54 procent af direktørerne og 42 procent af teamlederne, at den interne tillid i organisationen er meget vigtigt. Når der skal skabes tillid internt i organisationen, er det særligt afgørende, at der er sammenhæng mellem ledelsens udsagn og handlinger. Når der er høj tillid internt i organisationen, skaber det ifølge lederne en større arbejdsglæde, der omsættes til øget produktivitet. Desuden er det nemmere at tiltrække og fastholde arbejdskraft, når der er tillid internt i organisationen.

Når det kommer til at skabe tillid til eksterne samarbejdspartnere, er den vigtigste parameter, at man overholder sine aftaler. Den vigtigste barriere mod tillid er forretningskulturelle forskelle.

DIs undersøgelse viser også, at jo højere oppe i ledelsen man spørger, jo højere vægtes tilliden.

Læs også: Giv slip på kontrollen

Lederundersøgelsen blev gennemført blandt DIs medlemsvirksomheder i september 2014.

-SSM

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere