Tag temperaturen på dit lager
Moderne centrallagre er komplekse enheder, som er vanskelige at vurdere - og derved også vanskelige at optimere. En af Europas førende lagereksperter, den hollandske professor René de Koster, anviser her en lynhurtig og let metode til at levere en kvalificeret vurdering af lagerets formkurve baseret på et visuelt gennemsyn og et interviewskema.
Mere og mere produktion bliver placeret i Østeuropa og Asien, mens forbruget i Vesteuropa kun går én vej, nemlig op og op. Den udvikling lægger pres på virksomheders distribution og lagerstyring, og mange virksomheder forsøger at imødekomme dette pres ved at etablere færre men meget større centrallagre, der dækker større områder. Det er en stor og kompleks udfordring at lede disse lagre, så lagrene leverer den rette effektivitet og servicegrad til rette omkostning. Der er derfor et stigende behov for værktøjer til at vurdere og sammenligne lagres præstationer.
"Vurdering af et lagers præstationsniveau er tricky business. Jeg har i tidens løb besøgt et utal af lagre, og det er stadig vanskeligt for mig at besøge et lager og vurdere om lageret er i topklasse, er gennemsnitligt eller præsterer dårligt", fortæller René de Koster og fortsætter:
Det er dog faktisk muligt for det trænede øje at afsløre en masse informationer og detaljer om et lagers formkurve selv på en hurtig rundgang på lageret.
Få en vurdering på få timer
Til det formål har René de Koster udviklet en enkel og hurtig vurderingsmetode, hvor man udfylder en formular umiddelbart efter et lagerbesøg. Metoden kan gennemføres på få timer, også selv om man ikke besidder dyb viden om lagerstyring. Vurderingen er baseret på, hvad man ser undervejs og besvarelse af en række spørgsmål umiddelbart efter gennemsynet. Der er altså ikke brug for tung IT-regnekraft, avanceret datamining eller dyre konsulenter her, sagen klares med et par observerende øjne samt papir og kuglepen.
Metoden består i en karaktergivning på en skala med seks trin af i alt 11 områder af lageret. Karakterskalaen går fra dårlig (1) til excellent (9) med en ekstra karakterkategori best in class (11), som indebærer, at der ikke findes bedre præstation. De mellemliggende karaktertrin er 3, 5 og 7.
De elleve områder omfatter:
- Kundetilfredshed
- Renlighed, miljø, ergonomi, sikkerhed og hygiejne
- Udnyttelse af rum, bygningers tilstand og tekniske installationer
- Stand af og teknisk niveau for materialehåndteringsudstyr
- Samarbejde, ledelse og motivation
- Lagringsmetoder og -strategier
- Ordreplukningsmetoder og strategier
- Supply Chain koordination
- Niveau og anvendelse af IT
- Indstilling til kvalitet
- Håndtering af effektivitet og fleksibilitet som en funktion af volumen, sortiment og varietet
René de Koster har udarbejdet en kort introduktion til hvert område, som personen eller personerne, der skal foretage vurderingen, sætter sig ind i eller bliver sat ind i på forhånd, så vedkommende har nogle retningslinier at gå efter. René de Koster understreger, at introduktionerne ikke er spor avancerede, og at de ligger tæt op ad almindelig "sund lagerfornuft".
Testet metode
"Vi har testet metoden med adskillige grupper af ledere og studerende, i alt 96 personer, der både har og ikke har erfaring med lagerstyring, fra 22 forskellige lande har afprøvet metoden. Resultatet viser en klar adskillelse mellem lagre, der scorer højt og lagre, der scorer lavt i vurderingerne. De lavt scorende lagre får næsten altid et "nej" i spørgsmål 21 i spørgeskemaet (Figur 1) "Er dette et lager, du gerne ville arbejde på?". Omvendt får lagre med høj score i næsten alle tilfælde et "ja" i spørgsmål 21", fortæller René de Koster.
René de Koster har valideret metoden ved hjælp af tre forskellige valideringsmetoder, og konklusionen er, at metoden stemmer fint overens med alternative, men mere krævende vurderingsmetoder. Der er altså grundlag for at sige, at metoden er ganske præcis. Han understreger dog, at det statistiske materiale endnu er begrænset, og at det opstiller nogle forbehold. Fordelen ved metoden er naturligvis, at den både tidsmæssigt, ressourcemæssigt og kompetencemæssigt er let at gennemføre.
"Efter hver lagervurdering har vi konfronteret lagerchefen med resultatet af vurderingen, og i alle tilfælde har lagerchefen erklæret sig enig i vurderingen. Lagerledelsen er naturligvis ofte opmærksom på lagerets svage punkter, men det er ikke altid nemt at ændre på tingenes tilstand. Et svagt layout er for eksempel tungt og dyrt at rette op på, da det kræver ændringer af bygninger", fortæller Rene de Koster.
En hurtig vej til kvalificeret viden
Rene de Koster opfatter metoden som en hurtig måde at opnå en vurdering af et lagers svage og stærke sider og som et supplement til mere kvantitative analysemetoder som for eksempel finansielle analyser.
"Det er min overbevisning, at hvis et lager scorer højt baseret på det visuelle gennemsyn og interviewskemaet, ja så er det også et velfungerende lager. Hvis det scorer lavt, er der potentiale for optimeringer, specielt i de områder hvor lageret scorer lavest", mener Rene de Koster.