Stærkere stamdata lig med ti procent bedre bundlinje

Stamdatakvaliteten er ifølge forskningsundersøgelse fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet chokerende ringe i danske virksomheder. Det koster virksomheder milliarder af kroner – fordi dårligt datainput giver dårligt output.

DSV er et eksempel på en virksomhed, der har taget MDM-tyren ved hornene og arbejder på at få bedre styr på stamdata. Foto: DSV..

19.11.2012

SCM.dk

”Mit bud er, at en virksomhed kan forbedre sin bundlinje med ti procent, hvis den får styr på stamdataene”, siger professor Jan Stentoft Arlbjørn. Foto: Erhvervsmagasinet SCM. .

Undersøgelsen viser, at der er tegn på, at danske produktionsvirksomheder er i færd med at styrke fokus på stamdatakvalitet, men der er stadig lang vej, og det gælder særligt for de større virksomheder med mere komplekse datastrukturer og mange it-systemer.

Dårlige stamdata medfører for eksempel:

  • ekstra logistikomkostninger til dobbelthåndteringer, returvarer, ekspresleveringer og fejlretninger,
  • mistet salg på grund af utilstrækkelig og uensartet markedskommunikation,
  • tab på grund af forkerte kampagnepriser,
  • ekstra arbejde på butiksgulvet for at rette op på fejlleverancer, forkerte priser, utilstrækkelig og langsom information m.m.,
  • etc. - listen er lang.

80 procent har rod i masterdata
Mindre end en femtedel af danske virksomheder har styr på sine stamdata. Det viser en undersøgelse lektor Anders Haug og professor Jan Stentoft Arlbjørn fra Syddansk Universitet har gennemført i 2009, der er suppleret af white paperet ”En analyse af danske produktionsvirksomheders stamdatakvalitet” fra 2011 fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Syddansk Universitet.

”Jeg ser årsagen som en kombination af fortrængning, og at stamdata mangler sexappeal”.

Professor Jan Stentoft Arlbjørn, Syddansk Universitet

Data mangler ansvarshavende
Undersøgelsen viser, at virksomhederne har godt styr på løndata og finansielle data, fordi det første skal bruges til de ansattes lønudbetalinger og det andet til regnskaber. Men det halter gevaldig med korrekte data om styklister, leveringsadresser, varebeskrivelser, priser og kampagnepriser, lagerregistreringer, medarbejderoplysninger etc. På alle disse områder er ansvar for datakvalitet ikke direkte forankret hos bestemte medarbejdere, ligesom der ikke er it-systemer, som understøtter arbejdet med at vedligeholde datakvaliteten på tværs af systemer, funktioner og virksomheder i værdikæden.

Seks skarpe fra professoren

Jan Stentoft Arlbjørn fremhæver seks anbefalinger til, hvordan virksomheder forbedrer kvaliteten af sine master- eller stamdata:

1. Gør ansvarsplacering for vedligeholdelse af stamdata tydelig – mange steder er der ingen klar ansvarsplacering.

2. Byg datadisciplin og vedligeholdelse af stamdata ind i incitamentsstrukturen og målstyringen.

3. Etabler faste rutiner eller processer for kontrol af data.

4. Udvikl medarbejderkompetencer så relevante medarbejdere forstår, hvor vigtigt korrekte stamdata er for stort set alle arbejdsgange i forretningen.

5. Stil gode, enkle og brugervenlige it-værktøjer til rådighed for medarbejderne.

6. Følg, følg op og følg op – systematisk og vedholdende.

Ti procent bedre bundlinje
De forkerte data betyder for eksempel, at en virksomhed kommer til at bestille forkerte varer til lageret eller butikken, mangler forskellige varer, der forsinker eller ødelægger produktionen eller salgsarbejdet, udfører store mængder fejlproduktion eller fejlleveringer, ikke har noget målrettet salg, kommunikerer uensartede budskaber til markedet, udfører en række dobbeltfunktioner etc.

”Så hvis man får ryddet op i sine stamdata, vil det for eksempel betyde en mere effektiv produktion og distribution, så man kan reducere antallet af overarbejdstimer og nøjes med færre medarbejdere. Det giver også besparelser i indkøb, et mere effektivt lager og besparelser i transport og returvarehåndtering”, forklarer professor Jan Stentoft Arlbjørn og tilføjer: ”Mit bud er, at en virksomhed kan forbedre sin bundlinje med ti procent, hvis den får styr på stamdataene”.

Mangler prestige og sexappel
Professoren mener ikke, problemet skyldes manglende erkendelse eller viden:

”Alle ledere ved godt, at dårligt datainput giver dårligt output. Men stam- eller masterdata får alligevel ikke nogen strategisk opmærksomhed. Jeg ser årsagen som en kombination af fortrængning, og at stamdata mangler sexappeal. Det er ikke smart og prestigefuldt at arbejde med stamdata”.

”Dirty data” er et problem i hele verden

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

15.04.2024SCM.dk

Krisen i Det Røde Havn sender fortsat CO2-udledning og rater op

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle