Scor kassen med innovation i forsyningskæden

Supply chain innovation kan gøre forskellen på vindere og taber i kampen om kunderne. En ud af tre virksomheder vil inden for fem år være udkonkurreret af mere innovative konkurrenter, lød det på seminar.

Der er store penge at hente på at få innovation ind i forsyningskæden. Foto: Flickr/Simon King.

16.11.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Innovation ikke er begrænset til produkter og services, men handler også om processer, forretningsmodeller, organisationsudvikling, samarbejdskoncepter, leveringssystemer, indkøbsmodeller etc., og supply chain innovation har ifølge en undersøgelse hurtige tilbagebetalingstider og store effekter på konkurrenceevne. Sådan lød det fra den danske supply chain professor Jan Stentoft fra Syddansk Universitet ved seminaret ”Øget konkurrencekraft med supply chain innovation” arrangeret af Børsen Ledelse i samarbejde med DI Transport.

Han fortalte også, at supply chain innovationer både kan være radikale (måske endda disruptive) og inkrementale (mere beskedne forbedringer), og at mange bække små gør en stor å. ”Innovationer behøver ikke altid være en førerløse bil eller en drone. Det kan sagtens være små forbedringer, der over tid er med til at skabe en pull-effekt, hvor organisationen og ledelsen får øjnene op for mulighederne og efterspørger supply chain innovationer”, fortalte han.

Toms: Indsigt er nøglen
Toms arbejder med supply chain innovation inden for tre hovedområder: Kundetilfredshed, medarbejdertilfredshed og lønsomhed. ”Indsigt er både nøglen til at identificere de rette områder at innovere på, og er nøglen til at skabe forståelse for og efterspørgsel efter supply chain innovation i organisationen”, fortalte Carl-Johan Vang Christensen, Group Supply Chain Director i Toms Gruppen.

<p>”Innovation behøver ikke at være stort, forkromet og kompliceret”. Allan Mårtensen, Maersk Line </p>

Toms fokuserer særligt på at forstå kompleksiteten i sin forretning og forsyningskæde. Det sker i konstruktiv dialog med product management, salg og direktion, hvor parterne i fællesskab identificerer den ”sunde kompleksitet, der skaber værdi for kunderne og virksomheden", samt reducerer den ”usunde kompleksitet”, der bare skaber omkostninger og unødig støj.

Forbrugeren indtager førersædet
Hvilke konsekvenser har det for logistikken og leveringskæden, når kunderne i stigende grad handler online ”på farten”, og alt foregår i ”real time”? Indlægget fra Carsten Dalbo Pedersen fra PostNord Logistics havde titlen ”Øg konkurrencekraften ved fokus på forbrugerdrevet logistik”. Han fremhævede, at det er afgørende at udvikle nye innovative løsninger hurtigt og løbende i takt med, at e- og m-handel overtager markedet, og kunderne stiller skrappere og skrappere krav.

”Forsyningskæden skal i dag levere bekvemmelighed til slutkunderne. Det kræver for eksempel lynhurtig udvikling af apps, der kan gøre livet lettere for kunderne”. Det har ført til, at PostNord Logistics har etableret speedbådsteamet Logistics Lab, der består af it- og forretningsudviklere, som frit kan udvikle på egen hånd uden for de rammerne af de traditionelle organisatoriske rammer.

Bliv klogere på supply chain innovation

Syddansk Universitet og Industriens Fond har på www.industriensfond.dk og www.recoe.dk udgivet materiale om, hvordan virksomheder kan udnytte supply chain innovation til at forbedre konkurrencekraft. Find også inspiration på www.postdanmark.dk/forsyn2021 og www.bigfuture.dk

Åben innovation
Allan Mårtensen fra Maersk Line fortalte om innovation og udvikling af en helt ny indkøbsproces og –platform for indkøb af indirekte varer i den globale koncern, og Claus Sneppen fra 3rd Dimension sluttede af med en introduktion til det, han kalder for pragmatisk åben innovation. Pragmatisk og åben innovation er bygget op om de fem principper:

  1. Åbn værdikæden
  2. mød nye mennesker
  3. i definerede rammer
  4. med fælles mål og
  5. med udbytte for alle.

Han uddybede fremgangsmåden ved at fortælle om to projekter, der begge bygger på de fem principper, nemlig tænketankene Forsyn 2021 og Big Future.

”Innovation behøver ikke at være stort, forkromet og kompliceret. Sæt forskellige mennesker sammen fra forskellige sektorer og i definerede rammer, så sker der noget. Det er vigtigt, at alle parter skal have udbytte af innovationen. Det handler meget om at være god til at lytte og få en forfinet fornemmelse for behov. Det kan danne basis for en løbende tilpasning af forsyningskæden, leverancer og service”, fortalte Claus Sneppen og tilføjede: ”Fremtidsforskning forventer, at en ud af tre virksomheder er udkonkurreret om fem år, så der er god grund til at tage innovation af forsyningskæden seriøst”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

16.04.2024SCM.dk

Verden er 25 procent globaliseret

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

09.04.2024SCM.dk

Alle ledelsesstandarder har fået klimakrav

08.04.2024SCM.dk

Store virksomheders rapportering er godt på vej til CSRD

05.04.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle