24.05.2017  |  IT

Sømand kan blive det næste skrivebordsjob

Automatisering er det nye sort inden for transportbranchen, hvorfor man i fremtiden også vil kunne opleve sømænd i kontorbygninger, der sidder og styrer skibe på afstand

Automatisering fylder efterhånden mere og mere i transportsektoren, hvilket betyder, at man bl.a. i skibsbranchen vil opleve, at stillinger rykkes fra havet og til kontorbygninger, hvor man på afstand kan overvåge fartøjer, skriver CNNtech.

Læs også: Leveringsdroner fylder ikke meget i fremtidens marked

De nye stillinger skal bl.a. forbedre effektiviteten, reducere omkostningerne og forbedre arbejdstagerens sikkerhed.

I sidste uge fortalte vi her på SCM.dk om, hvordan man i Norge er ved at bygge et autonomt og elektrisk containerskib, der skal stå klar inden 2020.

Og ifølge CNNtech kan der da også være mange fordele at hente ved en autonomisering af skibe. Et skib uden besætning behøver i sagens natur ikke kahytter, køkken, toiletter og lignende faciliteter. Og der er ikke nogen folk, pirater kan tage som gidsler.

Autonome skibe sparer på omkostningerne
Ifølge Peter Due, der er projektleder ved Kongsberg, som lancerer det autonome skib Yara, vil skibe i fremtiden også blive mindre og lettere, hvilket også kan spare på omkostningerne, skriver CNNtech.

Derudover nævner Peter Due, at søfolk vil overvåge det autonome skib fra land, men at han ikke forventer, at alle skibe bliver ubemandede. Jo større båden er, jo mindre vil et besætningsmedlem bidrage til de samlede omkostninger ved driften af skibet.

Flere fordele ved autonome slæbebåde
Der er også et stort potentielt marked i slæbebåde, hvis man spørger Oskar Levander, der er vice president of marine innovation hos Rolls-Royce. Ifølge ham udgør en slæbebåds besætningsmedlemmer 50-70 procent af driftsomkostningerne.

Ifølge Michael Johnson, der er CEO hos Sea Machines, kan der være flere fordele ved autonome slæbebåde.

Han mener nemlig, at slæbebådsarbejde kan være farligt, og at mange sejladsulykker skyldes menneskelige fejl, hvorfor det er tiltalende at gøre slæbebåde autonome.

Læs også: Toyota vil skabe nulemissionslastbiler

Derfor arbejder man hos Sea Machines i øjeblikket på at automatisere en båd, der kan trække en anden, hvilket kan være behjælpeligt til fx oprydning af oliespild.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere