Sådan får KW Bruun det maksimale ud af sin investering i WMS

57 procent færre fejl og 20 procent flere ordrelinjer per dag på trods af kraftig vækst i ordrevolumen og kompleksitet. Det er KW Bruun Logistiks gevinster ved implementering af Astro WMS i 2009 og frem til 2015. Læs fem anbefalinger til hvordan du maksimerer udbyttet af WMS-investeringen.

KW Bruun Logistik har haft god succes med at implementere sit nye WMS, men det har været en kompliceret proces. Arkivfoto.

26.04.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Når en dansk eller svensk ejer af en Citroën eller Peugeot skal have ny kobling, en ny brændstofspumpe eller have installeret en motorvarmer ved en autoriseret forhandler, udløser det en ordre til KW Bruun Logistik A/S (KWBL), der plukker, pakker og distribuerer reservedelen til forhandleren.

”Vi har i dag cirka 32.000 varenumre på lager, og det tal stiger hele tiden. Samtidig stiger kundernes ønsker til senere ordredeadline, hurtigere levering og hyppigere men mindre forsendelser. Alle disse faktorer er med til at øge presset på lagerets præstationer, og her spiller vores WMS og ikke mindst vores evne til at udnytte systemet en absolut hovedrolle”, fortæller site manager logistics Roberth Karlsson.

KWBL leverer reservedele og tilbehør fra den franske PSA-koncern til forhandlere af bilmærkerne Peugeot og Citroën biler i Sverige og Danmark. Det sker fra et lager på 10.000 m2 i Hedehusene ved Roskilde og et i Strängnäs, der også rummer 10.000 m2, 80 km uden for Stockholm.

”Kundernes ønsker til serviceniveau steg markant, og alt i alt tvang det os til at udnytte potentialerne i Astro WMS mere”, fortæller site manager logistics Roberth Karlsson. Foto: KW Bruun Logistik..

Stor forandring og god Roi
”Vi er begejstret for vores WMS, og vi er meget tilfredse med return on investment. Men det er også en stor forandring for et lager at implementere et WMS, og det er en vanskelig proces med mange faldgruber”, fortæller Roberth Karlsson.

KWBL investerede i Astro WMS i 2008, og foretog det Roberth Karlsson kalder for en basal implementering af WMS på lageret i Hedehusene. En basal implementering er kendetegnet ved, at den er så enkel, så standard og så lidt kundetilpasset som mulig, og der er fokus på at forstyrre den daglige drift så lidt som mulig. KWBL byggede i 2009 et svensk lager i Strängnäs, og koncernen valgte i den forbindelse at bruge det nye lager som pilot for udvikling og optimering af WMS.

”Det nye lager i Strängnäs blev udstyret med en masse automatiserede løsninger, og vi gik samtidig over til at levere ordrer til kunderne på ugebasis til at levere hver dag. Kundernes ønsker til serviceniveau steg markant, og alt i alt tvang det os til at udnytte potentialerne i Astro WMS mere”, fortæller Roberth Karlsson.

KWBL ændrede for eksempel drastisk på placeringen af varer efter ABC-princippet, hvor de mest hyppigt plukkede A-varer bliver placeret tættest på forsendelsesområdet. Lokationsstyringen blev samtidig gjort flydende således, at WMS automatisk og løbende holder øje med en vares ABC-status og hele tiden opdaterer varelokationerne.

Intelligent system automatiserer overvågningen
”Vores WMS hjalp os til automatisk at overvåge de KPI’er, vi havde defineret, så vi hele tiden havde indsigt i realtid i vores effektivitet”, fortæller han og tilføjer: ”Vi indførte også et TMS (transportstyringssystem, red.), som blev fuldt integreret med WMS og koblet direkte op på vores webportal. Denne integration gav både lagerledelsen, kundeservice og vores kunder fuld transparens i varens vej fra lager til modtagelse hos kunde”.

Det sidste tiltag betød også, at det blev meget lettere at spore varefejl, fordi alt bliver logget i detaljer. Effekten var, at mængden af fejlleverancer faldt dramatisk. Målt på perioden fra 2009 til 2015 er fejl reduceret med 57 procent. I perioden fra 2011 til 2015 er effektiviteten målt på ordrelinjer per dag vokset med 20 procent på trods af, at både volumen og kompleksitet er vokset kraftigt.

”Det kunne aldrig have ladet sig gøre uden høj udnyttelse af intelligent system til lagerstyring”, fortæller Roberth Karlsson.

Han fremhæver, at et moderne WMS som Astro WMS både er brugervenligt og meget stort med rigtig mange avancerede funktioner, som mange kunder ikke udnytter. Det er der god grund til, fordi det kræver en del af lagerledelsen og organisationen.

Fem trin til succes
Succes med et WMS kræver en række forudsætninger, og dem har KWBL opsummeret i følgende fem anbefalinger.

  1. Kommunikation: Inddrag og informer hele organisationen så tidligt og så detaljeret som muligt på forkant. Læg ikke skjul på, at implementering af WMS på et lager, der er manuelt styret af papirgange, er en stor og kompliceret forandring, og at alle processer vil blive påvirket.
  2. Enkelthed: Hold den første implementering så enkel og så tæt på standardsystemet som mulig. Holder I det enkelt, bliver der færrest mulige problemer, og de problemer, der opstår, kan leverandøren hurtigt hjælpe med at løse. Det skaber den blideste forandring og gør det nemmere for organisationen at blive fortrolig med og begejstret for det nye system.
  3. Tid og træning: Ting tager tid. Det er vigtigt at tage hensyn til, at lageret har en daglig drift, der skal forstyrres mindst mulig. Tillad derfor god tid til processen med at implementere og træne organisationen i at bruge systemet.
  4. Fokus på løbende optimering: Når WMS er i funktion som standardløsning, er det tid til at optimere, så I maksimerer udnyttelsen af systemet. Et moderne WMS er et avanceret system med utallige muligheder for at understøtte alle mulige løsninger og smarte processer. Det kræver en ansvarlig leder eller gruppe, der kan fokusere på udvikling af system og processer. Lederen eller gruppen skal ikke have for stort ansvar for den daglige drift, fordi det hurtigt vil stjæle fokus fra udvikling. Det er her, I virkelig kan maksimere på investeringen i WMS-investeringen. Men det kræver, at den basale implementering og drift er på plads, og at organisationen er blevet tryg ved det nye system.
  5. Nyudvikling: Drag fuld fordel af udvikling af nye versioner af WMS. Astro WMS bliver anvendt af mange større virksomheder i hele Nordeuropa, og hvert halve år lancerer Consafe Logistics nye funktioner baseret på ønsker og erfaringer fra brugerne. Følg med i disse nyudviklinger som tilfører dit lager og din virksomhed gode muligheder for at blive endnu mere konkurrencedygtige.

<p>Det kunne aldrig have ladet sig gøre uden høj udnyttelse af intelligent system til lagerstyring</p>

Roberth Karlsson

Løbende udvikling er kritisk
Roberth Karlsson uddyber den sidste anbefaling med et eksempel: En stor grossist på VVS-området, som er bruger af Astro WMS, udviklede sammen med Consafe Logistics en ny måde at tilrettelægge pluktrucksenes køreruter, så de begyndte at plukke til seks kunder på hver plukrunde. Denne funktion blev indbygget i Astro WMS, så den blev tilgængelig for KWBL, der greb muligheden og lancerede den nye måde at designe lagertrucksenes køreruter på. Dette tiltag reducerede mængden af kørte kilometer på lagergangene betydeligt.

Han påpeger, at KWBL lægger vægt på fire hovedfaktorer, når de vurderer et WMS og udbyderen af systemet:

  • Pris.
  • Etableret leverandør med fremtidssikring.
  • Solid kundebase der indeholder større kunder med komplicerede krav til lager- og logistikstyring.
  • Et system og en leverandør der tilbyder løbende udvikling, så WMS hele tiden kan forme sig efter nye markedskrav.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

15.03.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Supply Chain Club - d. 8. maj 2024 - Munkebjerg Hotel, Vejle

15.03.2024SCM.dk

Lineage styrker sin nordiske cold chain

13.03.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Holmatro Multi Purpose Cylinder Donkraft

11.03.2024SCM.dk

Esbjerg vil opføre ny kæmpe dryport

11.03.2024Swisslog

Sponseret

Swisslog fremhever «den menneskelige siden av automatisering» under LogiMAT 2024

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle