Returpack: gennemsigtighed i dynamisk transport- og ruteplanlægning
Returpack er Sveriges største pantindsamlingsvirksomhed. De har ansvar for både indsamling, administration og udbetaling af pant til 2.700 butikker fordelt over hele Sverige.
Returpack håndterer 1,7 mia. dåser og pantflasker hvert år, og til dette har Returpack 65 ansatte, én fabrik og 24 terminaler placeret rundt om i Sverige. I 2015 var omsætningen på 2,5 mia. Svenske kroner.
Historisk set har både planlægning af pantindsamlingen og selve transporten været outsurcet, men inden for de sidste par år, har Returpack selv overtaget planlægningen af og kontrollen med indsamlingen.
Logistikudvikler hos Returpack, Joakim Andersson forklarer udfordringen: ”I mange år har Returpack arbejdet med flere forskellige eksterne transportleverandører, der hver især har planlagt og udført sin pantindsamling såvel som haft kontakten til Returpacks kunder, butikkerne. Vi følte derfor at vi manglede kontrol over, hvordan leverandørerne håndterede indsamlingen, samt kundekontakten.”
Foruden det manglende overblik over transporten, savnede Returpack også et samlet system, hvori de kunne kalkulere og fastsætte priser for transportopgaverne og derved vurdere leverandørerne på baggrund deraf.
AMCS har leveret systemet, som optimerer transporten og dækker alle aspekter af planlægningen, som Joakim uddyber: ”I AMCS’ løsning indgår hele planlægningshorisonten, og vi kan planlægge både strategisk, taktisk og operativt. Stamruterne bliver planlagt i AMCS’ ruteplanlægningssystem (Route Planner), hvorefter de bliver optimeret på baggrund af gentagne kune besøg. Efterfølgende bliver stamruterne ført over i AMCS’ flådeplanlægningssystem (Fleet Planner), hvor den operationelle planlægning såvel som udførelsen håndteres.”
Lær mere om hvordan Returpack opnåede bedre transportoversigt, forhøjet kundeservice, og ikke mindst øjeblikkelig besparelser ved at downloade case beskrivelsen fra vores hjemmeside HER.