Reservedele kræver ny forsyningskæde

KK Wind Solutions oplever kraftig vækst i eftersalgsservice. Det udfordrer styringen af forsyningskæden, fordi et reservedelslager kræver en helt anden lagerstyring end et produktions- og råvarelager. En master-studerende har sammen med KK Wind Solutions set nærmere på udfordringer og løsninger.

4. Ida Skov Jensen har regnet sig frem til, at det samlet set vil være en fordel for KK at etablere to reservedelslagre frem for kun at have ét reservedelslager. Foto: KK Wind Solutions..

12.06.2015

SCM.dk

Ida Skov Jensen har undersøgt udfordringer og muligheder for lagerstyring af KK Wind Solutions’ reservedele i sit kandidatspeciale, som hun afleverede i efteråret 2014 og blev præmieret med topkarakter for. Foto: Privat..

På bare ét år er KK Wind Solutions’ serviceforretning fordoblet, og alt tyder på, at den tendens fortsætter.

Antallet af varer, der bliver anvendt i serviceforretningen, stiger kraftigt, og det samme gør værdien af varerne.

De nye løsninger til vindmøllestyring, som KK Wind Solutions udvikler, er nemlig spækket med komponenter, der er væsentlig dyrere end de komponenter, styringerne tidligere indeholdt.

”Vi ser altså ind i en fremtid, hvor både mængden og værdien af reservedele stiger kraftigt. I dag henter vi vores reservedele fra hovedlageret i Polen, som er gearet til at forsyne vores produktion af nye produkter med varer. Man kan sige, at vi hægter reservedelskæden på vores hovedkæde. Men aftrækket fra vores serviceforretning er radikalt anderledes end aftrækket fra vores produktion, så det giver knas i styringen af forsyningskæden”, fortæller Henning de Haas, Head of Supply Chain Development, KK Wind Solutions.

Reservedele er uforudsigelige
Han har derved allerede peget på en hel stribe udfordringer ved lagerstyring af reservedele i vindmølleindustrien.

Den udfordring har kandidatstuderende fra Syddansk Universitet Ida Skov Jensen taget op. Hun har undersøgt udfordringer og muligheder for lagerstyring af KK Wind Solutions’ reservedele i sit kandidatspeciale, som hun afleverede i efteråret 2014 og blev præmieret med topkarakter for.

Læs også: Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

I specialet gennemfører hun detaljerede og avancerede beregninger af de grundlæggende lagerstyringsprincipper for virksomhedens reservedelsforsyningskæde, nemlig:

  • Hvor mange varer skal virksomheden bestille hos producenter og leverandører?
  • Hvornår skal virksomheden bestille?

Vindindustrien er en relativ umoden branche, hvor der sker en masse produkt- og teknologiudvikling, og møllerne ændrer sig hele tiden.

”Da nogle af varerne er dyre, og vi kan forvente, at den gennemsnitlige værdi af reservedelene vil stige kraftigt, kan vi ikke bare have et stort sikkerhedslager af alle varer”, fortæller Henning de Haas. Foto: Privat..

Henning de Haas og Ida Skov Jensen forklarer, hvordan styring af lager til produktion af nye komponenter til vindmøller er præget af rimelig troværdige prognoser og et relativt forudsigeligt aftræk af varer fra lageret, og at det modsatte kendetegner servicedelen.

Vindmøllers behov for service er uplanlagte og uforudsigelige. Hvis en mølle stopper med at virke på grund af mangel på en reservedel til en styring, som KK Wind Solutions har leveret, nytter det ikke at have lang leveringstid på reservedelen.

Et møllestop er lig med store økonomiske tab for hver time, der går, så kundens behov er meget hurtig levering af reservedelen, så møllen kan komme i gang med at producere strøm igen.

”Vi skal altså have reservedelen på lager, men vi ved ikke, hvornår eller hvor mange reservedele vores kunder får brug for. Vi ved heller ikke, hvor vi får brug for den, og KK Wind Solutions servicerer vindmøller i både Europa og Nordamerika med lagre i Polen, Danmark og USA”, fortæller Henning de Haas og tilføjer:

”Da nogle af varerne er dyre, og vi kan forvente, at den gennemsnitlige værdi af reservedelene vil stige kraftigt, kan vi ikke bare have et stort sikkerhedslager af alle varer. Det ville tilgodese salg og kundeservices’ interesser, men det ville også belaste vores omkostninger og derved vores konkurrenceevne voldsomt”.

Opgaven for Ida Skov Jensens kandidatspeciale var i grov enkelthed: Hvordan kan KK Wind Solutions (KK) sikre en optimal leveringstid for deres servicekunder uden, at det påfører virksomheden store lagerbindingsbyrder? Hun tog udgangspunkt i ordreflowet, hvor en ordre på en reservedel i dag bliver modtaget i KK’s kundeservice i Ikast.

Kundeservice behandler ordren afhængig af, hvor kritisk ordren er for kunden. Hvis ordren er meget kritisk og kræver meget hurtig levering, vurderer kundeservice i dag om, varen kan trækkes ud af hovedlageret i Polen.

Den fremgangsmåde er ikke holdbar i fremtiden, fordi kundekrav til KK’s hovedforretning stiger, og fordi løbende lean-implementeringer slanker lagerbeholdninger til et minimum.

Dobbeltkategorisering giver grundlag
”Jeg foreslår i afhandlingen, at KK indfører en dobbeltkategorisering af reservedelsvarer baseret dels på, hvor kritisk varen er for kunden og dels på varens værdi. Vareværdien varierer fra cirka 12 øre og op til 20.000 kroner. Varerne opdeles i to gange tre kategorier, og i praksis kalder jeg dem rød, gul og grøn samt A, B og C”, fortæller Ida Skov Jensen.

"Men aftrækket fra vores serviceforretning er radikalt anderledes end aftrækket fra vores produktion, så det giver knas i styringen af forsyningskæden”, fortæller Henning de Haas, Head of Supply Chain Development. Foto: KK Wind Solutions..

Røde varer er kritiske varer, der er årsag til møllestop og næsten skal transporteres i ambulance ud til kunderne. Gule varer skaber en reduceret møllefunktion, som kunden kan leve med i en begrænset tidsperiode. Grønne varer er ikke-kritiske varer.

Den kategorisering giver grundlaget for, at KK kan optimere balancen mellem høj kundeservice og hensyn til virksomhedens likviditetsbyrde i form af arbejdskapital.

Kategoriseringen bliver kombineret med lagerstyringsprincipper for ”hvor meget skal KK ordre” og ”hvornår skal KK ordre”. Det danner grundlag for en lagerstyringsmodel, der igen kan beregne lagerfinansieringsomkostninger ud fra forskellige serviceniveauer.

Ida Skov Jensen har også regnet sig frem til, at det samlet set vil være en fordel for KK at etablere to reservedelslagre ved henholdsvis det europæiske hovedlager i Polen og det nordamerikanske centrallager i Kansas, USA frem for kun at have ét reservedelslager.

To lagre vil kun forøge omkostningerne med 3,5 procent, og hun vurderer de strategiske fordele ved at have lager tættere på kunderne til at være store. Det vil både give højere kundetilfredshed og bedre muligheder for at vinde markedsandele på det voksende marked for service.

Universiteter hjælper virksomheder
Både Ida Skov Jensen og Henning de Haas peger på, at de to forskellige forsyningskæder kræver forskellige typer tankesæt, kompetencer og organisation.

”Vores produktion er flow-produktion, hvor vi leverer just-in-time fra lageret. Vores serviceforretning kræver et helt andet fokus, hvor vi skal være i stand til hurtigt at forstå kundens problem og forholde os til det”, fortæller Henning de Haas.

Læs også: Effektive pluk med iPad-lagerapp

KK har ikke implementeret Ida Skov Jensens lagerstyringsmodel for reservedele, men Henning de Haas fremhæver, at det er en stor hjælp for KK at få inspiration og blive udfordret på de gængse modeller:

”Det er en stor udfordring både at håndtere den daglige drift af forsyningskæden og parallelt udvikle nye løsninger og modeller. Her kan det være en stor gevinst at få en kandidat- eller Ph.D-studerende til at kaste nye tanker og beregninger på bordet. Vi kommer helt sikkert til at forholde os mere konkret til reservedelsforsyningskæden på et snarligt tidspunkt, og nu er vi bedre klædt på til udfordringen”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024SCM.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

22.03.2024SCM.dk

Nye værktøjer til SMV-virksomheders ESG-indsats

22.03.2024SCM.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

18.03.2024SCM.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

15.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle