5 hurtige: Optimering af daglige rutiner er nøglen til en effektiv forsyningskæde

Effektiv logistik og produktion kræver, at man arbejder med at optimere de værdikædeprocesser, der omfatter virksomhedens daglige håndteringer, siger Jan Damkjær, ledelseskonsulent i it-servicevirksomheden EG A/S.

25.05.2012

SCM.dk

Hvad er det vigtigste, når man vil arbejde for en mere effektiv logistikfunktion og produktion i en virksomhed?
Centralt for effektiv logistik og produktion er, at den understøtter virksomhedens konkurrencemæssige position i markedet. Er virksomheden for eksempel på et omskifteligt marked, kræves opbygning af en fleksibel forsyningskæde, der med begrænset indsats kan tilpasse logistikflow, processer og it-systemer til markedet.

Optimering sker igennem arbejdet med værdikædeprocesserne, som omfatter virksomhedens daglige håndteringer. At have sit fokus her giver succesen.

Samtidigt skal der arbejdes med logistik- og produktionsmodeller, der understøtter processerne og sammen med forbedret it skaber grundlag for en effektiv forsyningskæde.

Jan Damkjær, ledelseskonsulent i EG A/S, har gennem de seneste ti år hjulpet over 100 virksomheder med at kortlægge og optimere processer. Foto: EG A/S. .

Hvad er fordelen ved at optimere sin produktion og logistik med Microsoft Dynamics AX?
AX indeholder et af de bedste logistik- og produktionssystemer, der er i markedet. AX omfatter et MRP-modul, der muliggør avanceret materialestyring sammen med håndtering af ændringer i ordremængder og vareflow.

AX's MRP-system er udbygget til at håndtere både en løs planlægning og en stram styring ned på minutter. Ydermere er der tilføjet avancerede styringsredskaber som for eksempel leanværktøjer.

AX er skalérbart og kan følge virksomhedens vækst. Ligeledes, når forsyningskæden skifter fra lokal produktion til outsourcing, stiller dette krav til ERP-systemet, hvor AX byder ind med et fleksibelt og internationalt system.

Hvordan sikrer man en reel Return on Investment (ROI), inden effektiviseringer bliver igangsat?
Grundlaget for en reel ROI sker i udarbejdelsen af en business-case (projektafklaring). Her sikres fokus på ROI og projektets forudsætninger. Gevinst­analysen i ROI'en baseres på fakta, og jo mere gennemarbejdet faktaanalysen er, jo højere validitet opnås i ROI'en.

Omkostningsdelen i ROI'en gøres også faktuel via leverandørtilbud eller interne beregninger eventuelt baseret på tidligere projekter.

En reel ROI-beregning omfatter også forudsætninger for gevinstrealisering blandt andet i form af ledelsesmæssige beslutninger samt krav til nye processer og it.

Hvordan synliggør man bedst ROI over for ledelsen og medarbejderne?
Udarbejdelse af business-casen sikrer ledelsens involvering og konsensus om gevinstpotentialet. Synliggørelse af ROI'en sker i en afsluttende ledelsesworkshop, hvor business-casen godkendes. Er der ikke konsensus, bør projektet ikke igangsættes.

Medarbejderne informeres via kick-off's og præsentation af business-casen. Synlige ROI-beregninger sikrer her opbakning til projektet.

Hvordan følger man op på ROI under hele projektforløbet og sikrer, at fordelene ved effektiviseringer bliver høstet?
Gevinsten i et projekt realiseres først en tid efter idriftsætning. Potentialet fra business-casen gøres derfor operationelt, så man kan følge op undervejs og efter idriftsætning.

Succes i projektet opnås ved synlig opfølgning på målepunkter og ved afvigelser igangsættes korrigerende handlinger. Synlig opfølgning kan for eksempel ske via tavlemøder eller projektmøder.

EG A/S afholder gratis seminarer om produktion og effektivitet i henholdsvis Århus og Vedbæk den 6. og 7. juni.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024SCM.dk

Røde Hav-konflikten øger skibes CO2-udledning dramatisk

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle