26.07.2018  |  Branchenyt

Nye regler giver flyselskaber mulighed for at løbe fra klimaansvar

Efter stort pres fra olielandene er der kommet nye luftfartsregler. Det betyder, at flybrændstof, fra raffinaderier, som olie nu godkendes som et grønt alternativ.

Nye regler fra FN’s luftfartsorganisation, ICAO, betyder, at ren olie nu også vil blive godkendt som et såkaldt grønt brændstof. Altså vil det være okay at afskrive olie fra raffinaderier som et grønt brændsel.

Det vil sige, at olie anses som grønt brændstof til flytfragt, så længe produktionen af brændstoffet får strøm fra vedvarende energikilder, som eksempelvis solceller, og det kan påvises, at CO2-udledningen er mindst 10 procent lavere end olie produceret på almindelig vis.

Ændringen i bæredygtighedskriterierne sker efter stor indblanding fra blandt andet olinelandene USA og Saudi-Arabien.

Men det er langt fra alle, der er tilfredse med det nye ”smuthul” i reglerne.

Læs også: Københavns Lufthavn kæmper for at lande Amazons nye logistikcenter

”At skifte over til ikke-fossile brændstoffer er en af de vigtigste veje til at gøre flyvning mindre co2-udledende, men ICAOs regler gør nu faktisk det modsatte. Først fjerner ICAO stort set alle bæredygtighedskriterierne for biobrændsler, og åbner dermed dørene for palmeolie, og nu regner de endda olie for et grønt brændstof. Det ligner mere og mere en forfærdelig aftale for klimaet”, siger Andrew Murphy, der er leder i miljøorganisationen Transport & Enviroment i en pressemeddelelse.

ICAOs nye regelværk kaldet Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) skal mindske luftfartens skadelige klimaaftryk ved tvinge flyselskaberne til at købe CO2-kreditter. Det betyder, at de kan betale for projekter, der kan mindske CO2-udledningen i andre sektorer for at kompensere for luftfartens voksende CO2-udledning. Medlemslande i ICAO har nemlig besluttet, at den internationale civile flytransport ved udgangen af 2020 ikke må udlede mere CO2, end det samlede gennemsnit for årene 2019 og 2020.

Ifølge Transport & Environment er der flere problemer ved aftalen, som generelt underminerer klimakravene. 

Flyselskaberne kan blandt andet minimere kravet til, hvor mange CO2-kreditter de skal købe, hvis de bruger alternative brændsler. Derudover har CAO tidligere fjernet ti ud af 12 foreslåede bæredygtighedskrav til biobrændstoffer efter pres fra Brasilien, USA og flere andre stater. Det skriver Ingeniøren.

- EST

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere