Norsk værktøjskæmpe øger effektiviteten med 20 procent

Hitachi Power Tools’ nordiske centrallager ved Oslo har forbedret sin effektivitet med 20 procent efter indførelsen af Apport Picking, og der er potentiale til endnu mere, fortæller logistikdirektør Sondre Ressem. Overgangen fra papirer og manuelle pluk til et moderne, talestyret WMS er foregået ganske gnidningsløst.

Hitachi Power Tools Norway er en af Skandinaviens største leverandører af elektroværktøj, håndværktøj og befæstigelse til det professionelle marked. Med omkring 20.000 varenumre på hylderne på det store centrallager uden for Oslo er der behov for en stram styring af logistikken, og efter flere år med rivende vækst var virksomheden i 2011 nået til et punkt, hvor lageret ikke kunne optimeres mere inden for de eksisterende rammer. Der skulle tænkes nyt, fortæller logistikdirektør Sondre Ressem.

”Vi bestræber os på at arbejde kosteffektivt i alle sammenhænge, og derfor var der efterhånden behov for at ændre vores lagerstyring. Vi havde mange manuelle rutiner og plukkede vores varer med et papirsystem, og vi ville derfor gerne opnå større systemstøtte. Vi overvejede at udvide vores ERP, men det ville blive for omfattende og alligevel ikke give os de funktioner, vi ønskede. Derfor gav vi os til at screene WMS-markedet grundigt,” forklarer han.

Mødte andre kunder
Afsøgningen af markedet bragte WMS’et Apport Picking fra danske Apport Systems i søgelyset – et trådløst og papirløst lagerstyringssystem, der gør det muligt at integrere stemmestyring via voiceterminaler, så lagermedarbejderne både modtager og sender informationer gennem tale. Efter at have aflagt besøg hos nogle af Apports eksisterende kunder blev Hitachi Power Tools overbevist om, at Apport Picking var den rigtige løsning at satse på.

”Vi besøgte nogle virksomheder – Bendt Brandt og Matas – som vi kunne identificere os med, og vi fik nogle gode og ærlige svar på vores spørgsmål.
Vi følte, at vi fik belyst både plusser og minusser, så vi fik et troværdigt billede af, at vi ville kunne effektivisere vores lager markant,” fortæller Sondre Ressem, som også fremhæver Apport Systems fastpris-koncept som en vigtig faktor for, at valget faldt på Apport.

Opstart over forventning
Et grundigt forarbejde inden overgangen til Apport Picking viste sig at bære frugt, for overgangen til det nye system gik helt som håbet. Det fortæller Christian Gudmundsen, som er driftschef hos Hitachi Power Tools Norway.

”Det gik meget knirkefrit og faktisk over al forventning. Vi havde haft en god oplæringsperiode inden, og det betød, at vi faktisk plukkede effektivt i det nye system allerede fra dag ét,” siger han.
Et halvt år efter implementeringen kan Hitachi Power Tools så gøre foreløbig status, og den er positiv.

”Vi kan konstatere, at vi har effektiviseret vores lager med cirka 20 procent. Vi håndterer større volumen med det samme antal medarbejdere på lageret, og vi har ikke nær så meget overarbejde som tidligere,” fortæller logistikdirektør Sondre Ressem.
Både han og Christian Gudmundsen er dog sikre på, at der er yderligere effektiviseringer at hente i det nye system.

”Vi vil være endnu mere effektive, og i takt med at vi får større erfaring med systemet, kan vi også se, hvor vi kan hente noget – det er blandt andet sammenhængen mellem forskellige håndteringer, som stadig kan blive bedre. Apport Systems har været meget aktive med at hjælpe os med at ændre og tilpasse systemet, så det bliver så effektivt så muligt i forhold til netop vores behov,” siger Christian Gudmundsen.

Ekstra 10 procent
Han og Sondre Ressem forventer yderligere effektiviseringer på 5-10 procent over det næste halve år, så den endelige gevinst ender på en effektivisering på 25-30 procent.

Efter overgangen fra manuelle pluk til Apport Picking er det også lykkedes at reducere antallet af plukfejl, endda selvom udgangspunktet var en ganske lav fejlprocent. Hitachi Power Tools’ kunder har nemlig været vant til en leverandør, som leverer med både høj hastighed og meget få fejl, og derfor har det været vigtigt for virksomheden at opretholde det ry.

”Det koster vores kunder dyrt, hvis vi laver fejl – tid er et meget vigtigt parameter. Udover nogle kvalitetsbevidste kunder har vi et japansk moderselskab, som kræver meget høj kvalitet af os, og det har vi også hele tiden kunnet levere. Det har bare været forbundet med højere omkostninger, end det er nu,” fortæller Sondre Ressem.

Fortsat vækst
Skiftet til Apport Picking har givet flere fordele end bare den umiddelbare effektivisering.

”Vi har fået meget bedre rapporteringsmuligheder, som giver os et godt overblik. For eksempel ved vi nu tidligt på dagen, hvis vi får brug for overarbejde,” siger Sondre Ressem.

Desuden har den enkle håndtering af Apport Picking gjort det lettere at lære nye medarbejdere op.

”Vi kan mærke stor forskel i forhold til dengang, vi plukkede manuelt efter papirer. Hvor det før tog to-tre uger at oplære folk, så er de nu fuldt oplært efter en-to dage. Det er en stor fordel, når vi får nye ansatte, og ikke mindst når vi skal bruge vikarer,” siger Christian Gudmundsen.

Hitachi Power Tools’ centrallager breder sig i dag ud over 5.300 kvadratmater, men virksomheden er i fortsat vækst, og inden længe påbegyndes byggeriet af yderligere 1.000 kvadratmeter lager.

”Vi ser lyst på fremtiden og føler os godt rustede til yderligere vækst, blandt andet fordi vi har fået et fremtidssikret lagersystem. Det er en stor fordel, når vi udvikler os så hurtigt,” siger Sondre Ressem. 

Mere fra...

18.03.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 2 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

19.02.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Episode 1 Fremtiden for lagerstyring: AI og automatisering

31.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

P/H Poul Hansen får Apport Systems Enterprise lagerstyring.

30.01.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Matas' vej til effektiv lagerstyring

19.12.2023Apport Systems A/S

Sponseret

Verdensmarked spilleren FlowCon International får Apport WMS.

DRINX vælger Apport WMS

30.06.2023Apport Systems A/S

Sponseret