Logistikrobot kan overtage truckførerens arbejde

Med den nye robot GoPal kan truckførerens dage være talte. Virksomheden Robotize står nemlig klar med den første testkørsel af robotten, der selv kan navigere rundt på fabrikken.

GoPal opsamler data om sit arbejdsområde ved hjælp af lidarteknologi og omdanner de store mængder data til et 2D-kort, som den navigerer efter, hvilket betyder, at robotten kan vælge en alternativ rute, hvis den skulle støde på forhindringer. Illustration: Robotize.

09.11.2017

SCM.dk

Flere robotter overtager arbejdspladser rundt om i de danske produktionsvirksomheder, men når det gælder intern logistik, er det stadig chauffører, der sidder i den truck, der flytter paller rundt.

Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland

Men det skal pallerobotten GoPal nu ændre på, hvis det står til virksomheden Robotize. For cirka to år siden fik de tre stiftere af GoPal nemlig øje på et hul i robotmarkedet.

Og da kundebehovs- og konkurrentanalyser kunne bekræfte deres mistanke, så vejen ud til at være banet, fortæller Torben M. Hansen, der er medstifter og bestyrelsesmedlem i Robotize, til Ingeniøren.

Derfor vurderede de tre stiftere, efter et par måneders sparring med blandt andet DTU og Teknologisk Institut, at teknologier og softwareløsninger til selvkørende biler var på et niveau, så de turde bygge videre på dem til en egenudviklet, kollaborativ logistikrobot med kunstig intelligens.

Klar med første testkørsel
I dag har virksomheden 20 medarbejdere, hovedsageligt ingeniører, og de er nu klar med den første testkørsel af GoPal, som på egen hånd henter og bringer europaller.

GoPal opsamler data om sit arbejdsområde ved hjælp af lidarteknologi og omdanner de store mængder data til et 2D-kort, som den autonomt navigerer efter.

På den måde kan den vælge en alternativ rute, hvis noget står i vejen, forklarer Torben M. Hansen til Ingeniøren.dk:

”Man behøver ikke at have erfaring med robotter eller andre særlige kompetencer for at anskaffe sig en GoPal. I praksis kan vores mest simple løsning, hvor man anskaffer en enkelt pallerobot, sættes op på ganske få timer”.

Sikkerhed det største problem
Den selvkørende palleflytter består af eksternt producerede hovedkomponenter og tilgængelige teknologier. Selv står Robotize for programmering af styresystem samt software til GoPal og til GoControl, der sikrer, at flere pallerobotter kan køre rundt imellem mennesker og andre GoPal’er.

Læs også: Analyse: Bliver dit job optaget af robotter?

Derfor var sikkerhed også et af de største problemer i forbindelse med udviklingsarbejdet:

”Det var helt klart det mest komplekse og sammensatte problem, vi stødte på. Vi hverken kan eller vil tillade et eneste uheld med en kollaborativ robot, der er lastet med op til 400 kilo. Den skal være sikker at omgås. På et tidspunkt havde vi 400 spørgsmål til sikkerheden”, siger Torben M. Hansen til ing.dk.

I den forbindelse fortæller Torben M. Hansen endvidere, at man hos Robotize har haft kontakt med flere sikkerhedseksperter og efterfølgende testet robotten for ikke blot at minimere, men helt udelukke fremtidige uheld.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle