07.08.2018  |  Innovation

Levi’s vil slå rekord i bæredygtig supply chain

Som en del af tøjfabrikanten Levi’s plan om at reducere virksomhedens energiforbrug, vil man mindske sit CO2-udslip med 40 procent i forsyningskæden inden 2025. Ingen andre har endnu forsøgt sig med denne målsætning.

Inden 2025 har Levi’s ambitioner om at bruge 100 procent vedvarende energi i alle sine egne faciliteter, reducere emissionerne i disse bygninger med 90 procent sammenlignet med 2016 og til sidst - et træk som ingen anden virksomhed endnu har sat sig for – reducere emissionerne i forsyningskæden med 40 procent, skriver fastcompany.com.

Og det sidste mål kræver et tæt samarbejde med leverandørerne, for at det kan lykkedes. 

”Leverandørsiden af dette er nok den mest interessante del i vores ambitioner for klimaforandringer”, siger Michael Kobori, vicepræsident for social og miljømæssig bæredygtighed hos Levi Strauss & Co.

Selskabets detailforretninger, distributionscentre, kontorer og to resterende fabrikker, som man stadig ejer, tegner sig kun for 1 procent af det samlede CO2-afryk.

Læs også: Bridgestone klar med ny, bæredygtig supply chain-strategi

Dyrkelsen af bomuld svarer til 10 procent, mens selve produktionen af stof og syning af tøjet er henholdsvis 31 og 9 procent af aftrykket. Derfor er samarbejdet med leverandører en vigtig del af processen.

Men den del er ikke altid lige til, mener Mindy Lubber, der er administrerende direktør og formand i Ceres, en bæredygtig ngo, som har samarbejdet med Levi’s.

”Jeg tror du bliver nødt til at være mere skarp, mere kreativ og mere iværksætter for at få dine leverandører med på ideen, fordi du ikke ejer dem”, siger hun.

Hun påpeger, at en reduktion af udledningen på 40 procent i forsyningskæden er et ambitiøst mål, som endnu ikke er set før.

-JJK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere