Leveringstid og kvalitet som vitale konkurrenceparametre
CASE: Leveringstid og kvalitet er centrale og vitale konkurrenceparametre for L'Oréal - og dette har Evenex været med til at forbedre ved at overføre EDI-konverteringen til Evenex.
Verdens største aktør inden for skønhedsprodukter L'Oréal har i Danmark, Norge, Sverige og Finland valgt at outsource EDI-håndteringen til Evenex.
L'Oréal ønsker for det første at opnå en bedre kvalitet, sikkerhed og kundeservice. Samtidig ønsker LOréal også at fremtidssikre konverteringen til forskellige nye formater, som eksisterende eller nye partnere og kunder måtte ønske at anvende.
Skønheden outsourcer EDI til Evenex
Shampoo, kosmetik, deodorant, hudplejeprodukter, cremer, hårfarve etc. L'Oréals mærker Vichy, Kérastase, L'Oréal Paris, Garnier, Maybelline, L'Oréal Professionnel, Redken og Matrix dækker ethvert tænkeligt behov inden for skønhedspleje for både mænd, kvinder, ældre og unge.
L'Oréals nordiske kunder er dagligvarebutikker, Matas-kæden, stormagasiner, frisørsaloner og apoteker og mere end 80 % af omsætningen bliver handlet via EDI. EDI understøtter ordremodtagelse, ordrebekræftelse, fakturering og i nogle tilfælde leveringsinformationer, der informerer detaljeret om, hvad hver enkelt palle indeholder.
Bedre kundeservice
L'Oréal har anvendt EDI i mere end ti år, hvilket er sket via en integrationsløsning, der har konverteret til og fra skønhedsproducentens SAP-system. Allerede i 2006 indgik vi en aftale med Evenex om at overføre EDIkonverteringen til Evenex. Fordelen er, at vi bliver mindre sårbare, fordi vores ene EDI-kompetente medarbejder jo ikke kan overvåge driften 24 timer i døgnet, ligesom han naturligvis skal have ferie og en sjælden gang også kan være syg, fortæller IT-chef Flemming Kirkskov.
L'Oréal oplevede af og til, at der opstod driftsforstyrrelser på tidspunkter, hvor L'Oréals ene EDI-medarbejder ikke overvågede driften. Når det skete, kunne det betyde, at kunderne modtog en levering senere end lovet. Leveringstid og leveringskvalitet er helt vitale konkurrenceparametre for os, vi er derfor stærkt interesseret i alle tiltag, der kan forbedre leveringskvaliteten, fortæller Flemming Kirkskov.
Smertefri implementering
L'Oréal gik i drift med den nye konverteringsløsning efter 4-5 måneders grundige forberedelser, hvor L'Oréals IT-afdeling og Evenex i samarbejde ændrede alle mapninger på EDI-meddelelserne. L'Oréal benyttede samtidig lejligheden til at opdatere alle mapningerne i SAP til en nyere version af SAPs iDoc-format.
Inden vi gik i drift gennemførte vi nogle test-forløb med kunderne. Alt i alt har implementeringen været en smertefri proces, og vi har efterfølgende ikke haft nogen problemer med driften overhovedet. Hvis Evenexs system har kødannelser, får vi information i god tid, således at vi kan tage højde for det i vores trafik, fortæller Flemming Kirkskov.
Fremtidssikring af EDI-konvertering
EDI er som bekendt elektronisk overførsel af forretningsdokumenter og kan anvende mange forskellige formater. EDIFACT-formatet er traditionelt det mest almindelige, men der er mange andre muligheder, og senest har det offentlige i Danmark låst sig fast på XML-formatet OIOXML. Det offentlige i Finland, Norge og Sverige har endnu ikke på samme måde taget stilling til et standard EDIformat.
Vi skal være parate til at imødekomme de format-ønsker, vores kunder måtte have i fremtiden, og det er derfor vigtigt for os, at vi hurtigt og nemt kan indføre et nyt format med en eksisterende eller en ny partner. Den fremtidssikring forventer vi, at vi opnår hos Evenex, fortæller Flemming Kirkskov.
Evenex opfylder alle krav til format-integration
Markedet for integration og elektronisk dataoverførsel bliver mere og mere kompleks. Nye dataformater opstår jævnligt via de store software- og hardwareleverandører, og nye kommunikationsformer skyder op med det formål at opfylde de krav, som markedet efterspørger, specielt i forbindelse med internet.
Evenexs kunder og kundernes partnere skal ikke bekymre sig om, hvordan de rent teknisk kobler deres system op til hinanden, og hvilket format de skal benytte. Det skal være nemt for alle parter, så kunder og kunders kunder kan koncentrere deres ressourcer på det, de tjener penge på, nemlig deres kerneforretning. Det er i al sin enkelthed baggrunden for, at Evenex tilbyder konvertering som en fremtidssikret løsning på professionel integration af forretningskommunikation.
OMRÅDE/BRANCHE
Danmark/Globalt Cosmetics
www.loreal.com
ANSATTE
+50.000 ansatte i mere end 130 lande
L'ORÉAL NORDIC
I Danmark findes virksomhedens Shared Nordic Services med blandt andet IT-afdelingen som fælles nordisk support. I Norden beskæftiger L'Oréal cirka 1000 medarbejdere og omsætter for godt 1 milliard danske kroner.